Door op 5 april 2013

Eerst een gedragen plan

Onlangs verzocht de Stichting Voortgezet Onderwijs Lelystad aan de gemeenteraad om 6 miljoen euro extra ter beschikking te stellen voor vernieuwing en verbouwing van Rietlanden, Arcus en SGL. Dat bedrag zou bovenop een bijdrage van 18 miljoen euro komen, die door de gemeente al wordt vrijgemaakt.

Het is een absurd verzoek van de SVOL. Niet omdat de kwaliteit van het onderwijs en goede gezonde onderwijsgebouwen niks mogen kosten – die 18 miljoen euro is daar al voor gereserveerd. Maar wel bizar omdat de SVOL zelf weigert aan te geven hoe dat geld dan besteed gaat worden. Daarvoor zou de SVOL zelf met een uitgewerkt plan komen, maar dat gaat er voorlopig blijkbaar niet komen.

Waarom dat is, is wel duidelijk. Het concept plan dat de SVOL had opgesteld riep erg veel weerstand op bij ouders en leerkrachten. De wethouder heeft terecht altijd aangedrongen op een “gedragen” plan – en dat is er dus niet.

Het concept plan dat er wel is, kan niet kan rekenen op draagvlak van leerlingen, leerkrachten en ouders. De PvdA hecht hier erg aan. Onderwijs is niet van en voor de bestuurders maar van en voor de leerlingen. En op de werkvloer weet men beter wat goed voor de leerlingen is dan vanuit de bestuurskamer.

Wij zullen andere partijen in de gemeenteraad daarom voorstellen om niet in te gaan op het rare verzoek van de SVOL. Sterker: zolang dit SVOL bestuur weigert om gewoon zijn werk te doen, komt er wat ons betreft geen cent van die 18 miljoen beschikbaar.

Dat is enorm jammer, want we gunnen de stad het best mogelijke voortgezet onderwijs in prima gebouwen. Maar het afgeven van blanco cheques is niet in het belang van de leerlingen, niet in het belang van hun ouders en niet in het belang van hun onderwijzers.

Eerst een plan.
Waarin staat welk onderwijs waar zal worden aangeboden.
Waarmee voor alle Lelystadse kinderen passend onderwijs geboden wordt.
Binnen het beschikbare budget.
Met draagvlak onder ouders en leerkrachten.

En dan praten we verder.

Waar ben je naar op zoek?