Door op 20 maart 2013

Nota Informele Zorg

Unaniem is dinsdagavond 19 maart 2013 de Nota Informele Zorg aangenomen. Maar niet voordat er meerdere stemverklaringen werden afgegeven. Een stemverklaring is een korte verklaring van een gemeenteraadslid voorafgaande aan de stemming over een besluit.

De stemverklaring van de PvdA luidde als volgt:

De PvdA kan zich vinden in de voorliggende nota. Wij respecteren de adviezen van de Wmo Cliëntenraad. De gevraagde 80.000 euro heeft bij ons vragen opgeroepen, met name wordt dit geld gebruikt voor directe hulp aan de mantelzorger of is het regelarij eromheen. Wij gaan ervan uit dat door actief preventief beleid de overbelasting van mantelzorger zoveel mogelijk wordt voorkomen. Ook  respijtzorg heeft onze aandacht, op locatie of bij de mantelzorger thuis. Een respijtzorg huis in Lelystad zoals gevraagd door de Wmo Cliëntenraad is nu nog een stap te ver, nieuwe ontwikkelingen zullen we volgen. Kortom u begrijpt het vast al, de PvdA blijft kritisch volgen maar kan met de nota instemmen.

De PvdA is zeer te spreken over de adviezen van de Wmo Cliëntenraad. We mogen als gemeenteraad blij zijn met deze actieve vrijwilligers die met zinvolle adviezen komen. Helaas zijn niet alle adviezen direct in te vullen, zoals de vraag om een respijtzorghuis in Lelystad. Respijtzorg is zorg aan een zorgbehoevende met als doel om diens mantelzorger(s) te ontlasten en vrijaf te geven om overbelasting te voorkomen. Het is een verzamelnaam voor voorzieningen, die tijdelijk, beroepsmatig of vrijwillige de mantelzorg overnemen, en dus respijt verlenen.

Het college gaat van de stelling uit dat wat betreft de respijtzorgvoorzieningen zorgverzekeraars aan zet zijn en momenteel gaan zorgverzekeraars nog uit van regionale voorzieningen. Het college heeft toegezegd in gesprek te gaan met de zorgverzekeraars maar neemt zelf geen initiatieven voor een respijtzorghuis in Lelystad. Mocht een instantie binnen Lelystad het voortouw nemen voor een respijtzorghuis dan kan wel de scholing van de vrijwilligers gemeenschappelijk worden geregeld via Welzijn. Voor cliënten is het  afhankelijk van hoe men verzekerd is of respijtzorg gratis is of dat men moet bijbetalen.

De PvdA is voorstander van een respijtzorghuis in Lelystad waar cliënten met verschillende achtergronden (dementie, handicap, GGZ ) gebruik van kunnen maken en zal ontwikkelingen op de voet volgen.