Door op 27 juni 2012

Algemene beschouwingen

Doortastend en evenwichtig

Laten we beginnen met onze conclusie. De PvdA fractie wil u voorstellen een aantal aanpassingen door te voeren waardoor deze kadernota doortastend en evenwichtig wordt, want de balans tussen ingrepen in zorg- en welzijnsbeleid ten opzichte van b.v. veiligheid, infrastructuur en vervoersbeleid, hangt scheef. Daarnaast zijn er nog te weinig echte keuzes gemaakt en wordt er te weinig ruimte gecreëerd om nieuwe tegenvallers op te vangen en beleid te ontwikkelen. Dat is echter gegeven de economische ontwikkelingen en de gevolgen voor Lelystad, zoals uit de recente crisismonitor blijkt echt nodig.

In de combinatie van beide constateringen ligt de oplossing besloten. Door kritisch te kijken naar ALLE beleidsterreinen, stellen we u een aantal ingrepen voor die tot een bedrag van ongeveer een miljoen aanvullende begrotingsruimte kan zorgen. Zo gaan we iets veiliger een duurzame toekomst tegemoet met als doel effectief sociaal beleid in stand te houden terwijl de raad zich voorbereidt op echte stappen die het functioneren van een nieuwe en compactere overheid passend bij de eisen van moderne burgers, mogelijk moet maken.

De tijd is rijp, want in deze raad leeft een breed besef van urgentie: een herbezinning is noodzakelijk om echte keuzes te kunnen maken. Reeds jaren vraagt de PvdA het college om inzicht in de going concern begroting. We zijn zoet gehouden met de belofte van doorlichting van programma’s die nog steeds niet gerealiseerd is. Maar ook een aantal oppositiepartijen maakte in de eerste bespreking van de kadernota duidelijk dat men toe is aan een visiediscussie over de vraag hoe wij tegen de verdere bestuurlijke ontwikkeling van Lelystad aankijken en wat de criteria voor de te maken keuzes moeten zijn. En ook de VVD heeft het over de wenselijkheid van een kerntakendiscussie. Verschillende verwoordingen van een breed gedragen behoefte. Maar als we dit allemaal vinden dan kan het niet zo zijn dat de raad van de ongeveer 300 miljoen die in de gemeentebegroting omgaat bij ongeveer 250 miljoen bijna geen informatie heeft hoe die besteed wordt.

Maken wij dan nu pas op de plaats maken voor een brede maatschappelijke discussie? Nee , dat kunnen we ons niet permitteren. De PvdA fractie wil pijnlijke beslissingen nemen om te voorkomen dat met de reserves alle beleidsruimte wegvloeit en tegelijkertijd maken wij een begin met daadwerkelijke ontwikkelingen door vernieuwende initiatieven te nemen.

Daartoe gaat de PvdA fractie met u via een aantal amendementen en moties in gesprek en stelt u voor moeilijke keuzes te maken die op punten ieder van ons eigenlijk niet wil,  maar die in samenhang een begin maken met de transformatie die we blijkbaar allen beogen.

In beperkte tijd probeer ik u een beeld te geven van de opties die we u voorleggen.

–       Vorig jaar stelden wij vast voor welk budget het Centrum voor jeugd en gezin haar taken kan uitvoeren en wij houden uiteraard vast aan dit standpunt.

–       De uitvoering van de WMO kost steeds meer geld. Vorig jaar stelde het college voor met de kaasschaaf in te grijpen in de geïndiceerde uren. Uiteraard willen wij niet dat zo zorg onthouden wordt aan mensen die deze zorg in de geïndiceerde omvang nodig hebben. Daarom stellen wij u in een motie voor de indicatiecriteria scherper te stellen zodat de kostenstijging beteugeld wordt, maar de middelen wel ten dienste komen van de zorgvragers die deze het hardst nodig hebben.

–       De wijkbus Lelystad Noord is een luxe experiment voor slechts enkele Lelystedelingen waarvan de voortzetting geen prioriteit kan hebben. Wij zijn wel bereid in gesprek te gaan over goedkopere varianten waarbij belanghebbenden ook zelf participeren met inzet van vrijwilligers en/of “bel-bus”-achtige constructies.

–       Het stimuleren en faciliteren van ontwikkelingen aan de kust steunen wij graag indien zich mogelijkheden voordoen , maar het investeren in zwembadfaciliteiten hoort daar niet bij.

–       Niet iedere wetswijziging of nieuwe ontwikkeling hoeft tot formatieuitbreiding of budgetophoging te leiden. Daarom zullen de plannen van het college  als gevolg van de nieuwe drank- en horecawet, maar ook de gewenste preventieactiviteiten jeugdcriminaliteit, gerealiseerd worden door herprioritering binnen bestaande budgetten en formatie.

–       Wij staan voor het coalitieakkoord en zijn blij dat het college nog steeds lastenverhoging voor onze inwoners kan vermijden. Het verlagen van de OZB-inkomsten achten wij echter het doorslaan naar het andere uiterste en wijzen wij af.

–       Het stimuleren van startende ondernemers ondersteunen wij graag, maar de compensatieregeling OZB is daarvoor het verkeerde instrument. Wij gaan graag in overleg over een alternatieve aanpak.

–       Het niet benutten van belastingcapaciteit kunnen we ons niet meer permitteren, zeker als invoering niet leidt tot lastenverzwaring. Dat geldt voor de nog steeds niet geheven toeristenbelasting.

–       De leegstand in het stadhuis als gevolg van de gerealiseerde formatievermindering, de verhuizing van de bibliotheek en het verminderde ruimtegebruik door het “nieuwe werken” veroorzaakt oneigenlijk hoge overheadkosten. Tegelijkertijd constateren wij dat de gemeente een aantal instellingen en organisaties subsidieert, die hun activiteiten geheel of grotendeels via kantoorfuncties realiseren, b.v. city marketing en ECL. Wij verwachten van het college spoedig ruimte in gebruik te geven aan derden, zodat daarmee aanvullende inkomsten gegenereerd worden.

–       Een van de belangrijkste aspecten van de “nieuwe overheid” is hoe we als overheid verantwoordelijkheden aan inwoners kunnen afstaan of delen en participatie van inwoners mogelijk maken. Het door de gemeente vastgestelde participatiebeleid stamt uit een ver verleden en het disfunctioneren daarvan staat ons allen helder voor de geest. Dienaangaande stellen wij u een motie voor  om juist hiermee een begin te maken in onze transformatiediscussie.

–       Dienstverlening verbetert door vraag- en niet aanbodgericht te werken. Dat geldt ook voor de openingstijden van het stadhuis. Flexibilisering achten wij wenselijk.

Voorzitter, uit bovengenoemde voorstellen blijkt dat de PvdA fractie haar verantwoordelijkheid kent en nu het nodig is bereid is op het scherp van de snede moeilijke bezuinigingsbeslissingen te nemen.  Maar tegelijk bouwen wij aan herstel van onze welvaart en welzijn door anticyclisch te investeren in datgene wat het belangrijkste is: werk, werk, werk…

Werk is van wezenlijk belang voor ieder omj echt mee te kunnen doen en te participeren in onze samenleving; daarnaast is het tot staan brengen van de groei van het aantal mensen dat tijdelijk is aangewezen op een uitkering een van de aangrijpingspunten om de gemeentefinanciën op orde te krijgen. Daarom stellen wij u voor nu te besluiten te investeren in duurzame uitstroom door tijdelijk middelen ter beschikking te stellen uit de reserve. Door via bewezen methodieken uitkeringsgerechtigden weer aan een werksetting te helpen beperken wij de uitkeringslast en ontstaat de ruimte om de resreve weer aan te vullen met het “geleende” bedrag.

Voorzitter,

De PvdA fractie proeft in het opereren van deze raad een grote bereidheid met elkaar fundamenteel kaderstellende initiatieven te nemen. Laten we ook de moed hebben daarvoor de voorwaarden te scheppen en ook voor ons erg moeilijke beslissingen te nemen. Wij staan open voor intensieve gedachtenwisseling in deze dagen om met elkaar volgende week breed gedragen goede beslissingen te nemen.

 

Waar ben je naar op zoek?