Door Emiel van der Herberg op 3 juni 2010

Fractie bezoekt politieke markt Almere

De Lelystadse PvdA fractie brengt op 3 juni een bezoek aan de Politieke Markt in Almere. Momenteel broedt de gemeenteraad van Lelystad op een nieuwe vergaderstructuur, waarbij burgerparticipatie zo goed mogelijk vorm kan worden gegeven. Het Almeerse model is daarbij één van de mogelijkheden.

In Almere worden voorstellen een aantal weken achtereen geagendeerd:

• In de eerste week kunnen raadsleden en inwoners informatie inwinnen (beeldvorming).
  • De volgende week wordt gediscussieerd over de voors en tegens (opinievorming).
  • De laatste week kan daadwerkelijk een besluit worden genomen (besluitvorming).

Deze verschillende fasen van besluitvorming zijn ook op de vergaderavond zelf duidelijk onderscheiden: eerst een ronde beeldvorming, dan een ronde opinievorming (van andere voorstellen) en ten slotte een ronde besluitvorming (van nog weer andere voorstellen).

We zijn benieuwd of dit ‘Almeerse’ model de burgers beter weet te betrekken dan ons – toch ietwat zieltogende – Opinieplein.

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg