Door Emiel van der Herberg op 2 april 2012

PvdA blij met kwaliteitsmonitor basisonderwijs

De Partij van de Arbeid pleit al jaren voor een publieke website met informatie over de basisscholen in Lelystad. Met de gegevens uit zo’n monitor kunnen Lelystadse ouders namelijk een beter geïnformeerde schoolkeuze maken voor hun kinderen. Denk daarbij aan zaken als leerlingaantallen, testscores, door- en uitstroom, veiligheid en oudertevredenheid.

“Vensters voor Verantwoording PO” is een landelijk project waarmee de gegevens van alle Nederlandse basisscholen inzichtelijk zullen worden gemaakt. Een soortgelijke monitor bestaat al voor het voortgezet onderwijs: http://www.schoolvo.nl. Vanaf volgend jaar wordt de eerste groep basisscholen in die landelijke monitor opgenomen.

De gezamenlijke Lelystadse basisscholen hebben nu aangekondigd dat ze koploper willen zijn in het nieuwe Vensters project, en dus bij de eerste Nederlandse scholen willen horen die hun gegevens transparant inzichtelijk maken. De PvdA is daar erg verheugd over, omdat de Lelystadse ouders straks hun schoolkeuze beter geïnformeerd kunnen maken.

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg