Door Emiel van der Herberg op 2 april 2013

Van burgerparticipatie naar overheidsparticipatie

Vorig jaar gaf de gemeenteraad, op voorstel van PvdA en Groenlinks, het college van burgemeester en wethouders de opdracht om over het onderwerp burgerparticipatie een geheel nieuwe aanpak te ontwerpen. Want de oude aanpak stamt uit 2001, en sindsdien is er heel veel veranderd. Vroeger was de grote vraag vooral: hoe kan de gemeente de burger het beste betrekken bij nieuwe plannen en ontwikkelingen? Die vraag is nog steeds relevant, maar anno 2013 lang niet meer genoeg.

Steeds vaker benaderen inwoners de gemeente op eigen houtje met initiatieven om dingen in de stad te veranderen. De gemeente weet zich daar helaas meestal niet goed raad mee, heeft eigenlijk geen idee hoe constructief te participeren in initiatieven vanuit de samenleving. En dat is enorm zonde, want juist die eigen initiatieven zouden we moeten koesteren en aanmoedigen.

Afijn, dat kunt u teruglezen in dit artikel van juli vorig jaar. Nu de actualiteit. Het college heeft onlangs per brief aan de gemeenteraad gemeld dat het niet gaat lukken om die nieuwe aanpak te ontwerpen. Vooral omdat wethouders en raadspartijen te verschillend denken over hoe de gemeente moet omgaan met initiatieven vanuit de stad.

Dat vinden PvdA en Groenlinks – de oorspronkelijke initiatiefnemers – erg teleurstellend. Maar we zitten niet bij de pakken neer. Beide partijen hebben nu aangekondigd samen zelf een aantal richtlijnen te gaan formuleren. Gedeeltelijk voor een verbetering van burgerparticipatie, maar vooral voor een geheel nieuwe aanpak voor overheidsparticipatie. Waarbij dus de gemeente veel constructiever kan en moet omgaan met initiatieven “van buiten”.

PvdA en Groenlinks zijn daar nu dus mee aan de slag. Ook andere partijen, voor zover ze hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn, zullen betrokken worden. En hopelijk kan de gemeenteraad dan net voor of net na de zomer een pakket ambitieuze richtlijnen vaststellen waar geen enkele ambtenaar, geen enkele wethouder en geen enkel raadslid nog omheen kan.

Wordt vervolgd!

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg