Door op 12 april 2012

Het nieuwe werken in de wijk

De PvdA heeft is voorstander van wijkgericht : ‘de gemeente komt naar je toe en denkt met je mee’. Toen ik in 2006 raadslid werd was Lelystad onderverdeeld in 8 wijken met in iedere wijk een wijkpost.  Met de aanwezigheid van een klantbeheerder, een wijkconsulent en daarboven 4 wijkmanagers kun je wel zeggen dat  het aan mankracht niet ontbrak. Ook voor de Wijkraden (betrokken wijkbewoners) was er ruimte ingericht. Als adoptieraadslid van de Waterwijk/Landerijen heb ik het werken in de wijk van dichtbij mogen meemaken en ervaren hoe effectief het direct inspelen op vragen  en problemen van wijkbewoners kan zijn.

Anno 2012 gaat de gemeente over naar ‘het nieuwe werken in de wijk’. Een reeds gerealiseerde verbetering is de overgang naar MFA’s (Multi Functionele Accommodatie) zoals Atolplaza en MFA’s light  (Lelystad Haven). MFA’s zijn dé ontmoetingsplek van de wijk waar met terecht kan voor zorg, welzijn en onderwijs en ook de wijkposten zijn hier ondergebracht.

In de huidige tijd met opkomende sociale media is het goed dat de gemeente  Lelystad de communicatie en klantgerichtheid uitbreidt  met berichtgeving via een moderne gemeentelijke website www.lelystad.nl, nieuwsbrieven ( bv Luchtpost, Warande) en de gemeentegids ( met oa  beknopte zorgcatalogus).  De economische recessie is er mede oorzaak van dat ook het wijkgericht werken niet ontkomt aan een bezuinigingsslag en hierbij wordt ‘het nieuwe werken in de wijk’ geïntroduceerd.

De bemensing van de wijkposten is overgegaan van de gemeente naar Stichting  Welzijn Lelystad;  de medewerkers zijn gedetacheerd.  Ook is de telefonische bereikbaarheid van de wijkposten veranderd. Bewoners die niet fysiek naar de wijkpost (kunnen) komen maar willen bellen, moeten nu voor fysieke vragen het algemene telefoonnummer van de gemeente Lelystad bellen  140320 en voor sociale vragen bellen met Stichting Welzijn Lelystad 0320-707159.Vanuit deze nummers wordt men doorverbonden of wordt de melding genoteerd en wordt toegezegd dat men wordt teruggebeld. Ik heb de proef op de som gedaan en vind het geen verbetering.

Met de titel ‘het nieuwe werken in de wijk’ verwacht ik  vooral modernisering.  De wethouder noemde deze gang van zaken tijdens de BOBsessie van 10 april jl  een omissie.  Zij heeft ons verzekerd dat er naar een andere oplossing wordt gezocht. De PvdA vertrouwt erop dat binnen niet al te lange tijd buurtbewoners tijdens de openingstijden van de wijkposten direct kunnen bellen met de klantbeheerders in de wijkposten en dat deze telefoonnummers ten minste op de Lelystadse website www.lelystad.nl  te vinden zijn.