Door op 7 december 2011

Jeugdzorg – stand van zaken december 2011

Nog een paar weken en dan is het 2012. Aan het einde van het jaar is het min of meer de gewoonte om terug te kijken en voor de toekomst doelen te herijken. Jeugdzorg heeft hierbij onze directe aandacht. ‘De jeugd heeft de toekomst’ wordt vaak gezegd en dat geldt zeker voor Lelystad; een kindvriendelijke stad met grote ambities.

He kabinet wil een stelselherziening jeugdzorg  invoeren. Dit houdt in dat vanaf 2014 de ondersteuning en zorg voor de jeugd gefaseerd wordt ondergebracht bij gemeenten en eind 2016 moet deze transitie afgerond zijn.  Gemeenten worden bestuurlijk en financieel verantwoordelijk.  De wetgeving  hiervoor moet nog wel eerst  door de Eerste en Tweede Kamer.  De vernieuwing van de Jeugdzorg hangt samen met andere beleidsplannen van het kabinet namelijk  de overheveling begeleiding van AWBZ naar Wmo, de nieuwe Wet Werken naar Vermogen (WWNV) en maatregelen rondom passend onderwijs.

Momenteel zijn gemeenten en provincies  samen verantwoordelijk voor de jeugdzorg.  De jeugdzorg is georganiseerd via Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) (signalering en preventie) en Bureau Jeugdzorg. Deze verantwoordelijkheden zijn vastgelegd in de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) en de Wet op de Jeugdzorg.  Er zijn vele vormen van jeugdzorg, van kortdurend tot blijvend, van hulp bij opvoeden tot gesloten jeugdzorg. Vanuit de Wmo worden 5 gemeentelijke taken benoemd: informatie en advies geven, signaleren van problemen bij opgroeien en opvoeden, zorgen dat jeugdigen en hun ouders de juiste hulp krijgen, pedagogische hulp en coördinatie van zorg.

Het Kabinetsbeleid is erop gericht dat de zorg en ondersteuning eenvoudiger, eerder, op maat, stimulerend en ondersteunend moet worden. Daarbij wil het kabinet 300 miljoen bezuinigen en er wordt er nagedacht over een eigen bijdrage. De vraag is ‘hoe gaan we dit doen?’ Is de transitie een verkapte bezuiniging en uitkleding van het systeem?

Middels schriftelijke vragen heeft de PvdA het Lelystadse college gevraagd hoe zij  met de transitievoorbereidingen omgaan. Wat is de actuele  stand van zaken met de onzekerheden die er nu nog zijn?

Uit de antwoorden van het college hebben wij kunnen opmaken dat de gemeente Lelystad staat voor tijdige invoering, ontwikkelen van een lokale visie die aansluit op lokale omstandigheden en kansen voor jeugdigen en hun gezin benutten.  Dit zijn prima doelen, maar blijft de vraag ‘hoe gaan we dit doen?’

Tijdens de raadsvergadering van 6 december jl  heeft de PvdA samen met CDA en GroenLinks een motie ingediend waarin de raad een startnotitie vraagt om handvatten  te hebben voor het stellen van kaders. Deze kaders zijn de leidraad voor de visievormende bijeenkomsten die  in samenhang met de transitie WWNV ( Wet Werken naar Vermogen) en AWBZ reeds door het college zijn toegezegd.

Met het aannemen van de motie heeft de raad een volgende stap  gezet op weg naar een zorgvuldig en goed proces.  Des ondanks zal het nog vele voeten in de aarde hebben, gezien de discussie  tussen de verschillende fracties voordat de motie werd aangenomen. Eén ding is wel duidelijk; we willen allemaal de best mogelijk zorg voor onze Lelystadse jongeren.