Door op 30 maart 2012

Omdenken in de Wmo

Geen Ja-maar, maar Ja-en was het credo van de Wmo-conferentie donderdagmiddag 29 maart jl in congrescentrum de Pijler in Lelystad.  Organisator was de gemeente Lelystad. Professionels in de zorg én de gemeenteraad waren uitgenodigd.

Wethouder Meta Jacobs begon met een bevlogen betoog en bracht hiermee iedereen in stelling voor een lesje ‘omdenken’.  www.omdenken.nl  Denken vanuit de mogelijkheden die er zijn en niet vanuit obstakels.

Waarbij ik eerst wat sceptisch luisterde naar deze nieuwe manier van denken,  begreep ik  na een half uurtje omdenkles waar de crux zit.  Denken vanuit het creëren van nieuwe mogelijkheden en niet vasthouden aan hoe de werkelijkheid zou-moeten-zijn.

Met de kanteling van de Wmo naar zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijk probeert het college ook bij de professionals in de zorg een kanteling in denken te bewerkstelligen.  Zodra er een hulpvraag is wordt daar door Welzijn Lelystad adequaat opgereageerd en wordt er gekeken hoe met meer welzijn minder zorg hoeft te worden geleverd. Het ‘Stepped Care principe’ gaat uit van de ‘eigen kracht’ van de mensen;  wat zijn de mogelijkheden die er nog zijn, eventueel met behulp van familie, vrienden, buren en aan het einde van dit ketendenken blijft natuurlijk de professionele hulp beschikbaar. Voor de clienten betekent dit  zelfredzaam waar het (nog) kan, professionele hulp/zorg  waar het moet.

Met  een pakketje  Ja-maar  motivatie werden we op pad gestuurd. Mijn conclusie is dat ‘omdenken’ zo gek nog niet is. Eigenlijk is een het beetje ‘verder denken dan je neus lang is’..  Ja-en laten we  insteken op mooie ideeën voor onze hulpvragende  inwoners van Lelystad.