Door Jop Fackeldey op 24 november 2013

Als het kan, gebeurt het

Normal

mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

Bovenstaande titel is een variant op de bekende spreuk: Wat niet kan, is nog nooit gebeurd… dat was een beetje het gevoel afgelopen week.  Op maandag de opening van de Lelystadse vestiging van Kentucky Fried Chicken (KFC voor insiders). Dat is mooi. Ik herinnerde mij een uitspraak van een groep jongeren waar ik een aantal  maanden gelden mee in debat mocht. “He man, er is hier niet eens een KFC, dat weet je toch genoeg “. Inderdaad er heeft zich er één gevestigd, dan weet je toch genoeg. …. Bovendien meteen een stevige werkgever. Allemaal nieuw personeel, voor een groot deel geworven in Lelystad. Een Lelystadse vestigingsmanager die er een feestje van wil maken. Het enthousiasme spatte er af. Maar er was meer.

opening kfc kfc2

Ook het Stadshart laat een stijgende lijn zien als het gaat om nieuwe vestigingen. Vrijdag 22 november hebben weer twee ondernemers hun deuren geopend in het Stadshart. Het gaat om de winkel Onbeperkt  Kado aan de Wissel 41 en om kapperszaak Bellissimo aan de Neringpassage 22.

Dit is wat mij betreft een illustratie die laat zien dat de ingeslagen weg de juiste is. Gezamenlijke  strategieën, oplossingen en actieplannen hebben ervoor gezorgd dat er een intensieve samenwerking tot stand is gekomen tussen partijen en daardoor samen opgetrokken wordt in de aanpak van de leegstand. De acht nieuwe vestigingen die zijn gekomen, de drie winkels die zijn verplaatst, de vier tijdelijke winkels die zijn ingericht en de vier nieuwe initiatieven die zijn ontwikkeld zijn een mooi resultaat van de afgelopen periode. Daarbij zijn er slechts drie nieuwe leegstaande panden bij gekomen. Alle partijen weten elkaar nu beter te vinden, begrijpen elkaar beter, weten wat ze van elkaar kunnen verwachten en elkaars problemen worden onderkend. Hierdoor kan er sneller geschakeld worden en is sneller resultaat zichtbaar.

De opening door twee ondernemers in het Stadshart is hier een voorbeeld van. De nieuwe winkel  Onbeperkt Kado zit in het voormalig pand van iCentre aan de Wissel 41. De medewerkers in de winkel hebben een verstandelijke beperking en in samenwerking met Begeleid Werken kunnen zij de winkel runnen. De winkel blijft voorlopig voor een half jaar. Hierna wordt gekeken of het rendabel is om de winkel langer of eventueel permanent open te laten blijven.

De andere ondernemer is Yvonne Laribi van Ankeren. Zij is verplaatst en had eerst haar kapperszaak boven de We. Zij heeft al 12,5 jaar haar kapperszaak in het Stadshart, dus met deze verplaatsing naar de Neringpassage 22 is het eigenlijk dubbel feest.

Het was zowiezo een leuke week. Afgelopen maandag mocht ik Meta vervangen bij de opening van de beursvloer. In totaal 28 bedrijven kwamen naar de beursvloer om te matchen met maatschappelijke en vrijwilligersorganisaties. In totaal kwamen er 80 matches tot stand. Een mooi resultaat. Maar het aantal deelnemende bedrijven mag wat mij betreft nog wel een tikkeltje hoger. Het is immers een prima manier om invulling te geven aan maatschappelijk Verantwoord Ondernemerschap. Dus maakte ik ook een match: de toezegging om volgend jaar als afdeling EZ te helpen met het vinden van bedrijven die bereid zijn een match te maken.

Naast een inspirerend bedrijfsbezoek bij het mooie bedrijf Axflow was het verder een landelijk weekje. Zo mocht ik namens VNG en G32 in overleg met minister Schultz over de omgevingswet en hadden we ons bestuurlijk overleg van de G32.  Onderdeel daarvan was het afsluiten van de leerkring herprogrammeren. Medewerkers uit een groot aantal van onze steden die kennis en ervaring uitgewisseld hebben op het vlak van stedelijke vernieuwing. Ik vind dat naast het lobbywerk misschien wel het waardevolste element van ons netwerk, leren van elkaar en zorgen dat we niet elk wiel opnieuw uitvinden.

Een mooie week, dat was het weer.