29 mei 2016

De achterkant van een….selfie

Op de foto de achterkant van een selfie……. Zo ziet dat er dus uit. Bij overigens een bijzondere gelegenheid, want die is genomen tijdens de jurytour van de jury van de Gouden Piramide. Het was een mooie ervaring, om de 5 genomineerde projecten in 2 dagen te bezoeken, om vervolgens tot een keuze te komen…….waarover we tot ergens half november vervolgens niets mogen zeggen. Dat dan weer niet. Maar ik heb genoten van de discussies en gesprekken in de jury. Maar daar laat ik het nu bij.

Van de achterkant van een selfie is het maar een klein stapje naar de achterkant van het gelijk. En dat leidde deze week tot een – vind ik zelf – mooi financieel dagblad Een wat uitgebreidere versie vindt u hier. Waar gaat het om ? Om woningbouw.Er was een rapport verschenen van STEC dat iets te kort door de bocht gemeenten “de schuld”gaf van het feit dat er in de vrije huursector te weinig gebouwd wordt. En dat schoot me in het verkeerde keelgat. Want als er nu iets is wat we proberen is om beleggershuurwoningen te laten realiseren. De meeste beleggers geven aan daar in Lelystad niet aan te willen beginnen. Want te weinig zekerheid dat ze daar de komende 10 of 20 jaar hun rendement kunnen maken. Overigens begrijpelijk, want ik ben blij dat ook mijn pensioenfonds let op zijn rendement. De vrije huursector is de enige sector die het moet doen zonder enige vorm van overheidssteun….. Nou ja, gelukkig dacht Friso er net zo over dus hebben we maar een tegengeluid laten horen.

Een andere “achterkant van het gelijk”en in dit geval zelfs de achterkant van een selfie geloof ik – zijn de Algemene beschouwingen. Want dat is toch het jaarlijkse moment om voor- en achteruit te kijken. Wat mij betreft is de rode draad: kansen zien en kansen pakken. Onze bestuurlijke boodschap had dit jaar als ondertitel verderkijken. Wie kijkt wat er was, ziet wat er is en wie kijkt wat er kan, ziet wat er komt. Of zoals Willem Bilderdijk het ooit schreef: ”In het verleden ligt het heden, in het nu wat worden zal”. Meer dan ooit staat Lelystad naar mijn gevoel op een kruispunt. De beloften – ook in economische zin – zijn er, maar die liggen nog net wel of net niet binnen handbereik. Het is aan ons – Raad en college – om ze te kunnen grijpen. En eigenlijk – zonder zelfgenoegzaam te klinken – zijn we daarmee best aardig op weg.

Dat bleek onder andere uit het bericht dat FLYINGGROUP en Lelystad Airport een intentieovereenkomst tekenden voor de ontwikkeling van de zakenluchtvaart op Lelystad Airport. Deze overeenkomst geeft FLYINGGROUP de mogelijkheid om haar activiteiten uit te breiden naar Nederland, door de bouw van 3000 vierkante meter hangar met kantoor en een optie voor een tweede hangar van 4000 vierkante meter binnen de volgende 5 jaar. In combinatie zal FLYINGGROUP afhandelingsdiensten voor de zakenluchtvaart aanbieden en ruimte huren in de bestaande terminal. In 2015 heeft FLYINGGROUP het Nederlandse zakenluchtvaartbedrijf Jet Management Europe BV in de groep opgenomen als een eerste stap in de versterking van haar aanwezigheid in Nederland. “In 2017 is FLYINGGROUP vastbesloten om de volgende stap in de uitbreiding van haar aanwezigheid in Nederland te nemen”, zegt Bernard Van Milders, President en oprichter van FLYINGGROUP. Wat mij betreft is de overeenkomst een bevestiging dat met de uitbreiding van de Lelystadse luchthaven de economie en bijbehorende werkgelegenheid in de regio een impuls gaat krijgen. En dat diegenen die riepen, het levert helemaal niets op, al voordat de daadwerkelijke uitbreiding een feilt is ongelijk hebben gekregen. In april 2018 vertrekken vanaf Lelystad Airport de eerste passagiersvluchten naar verschillende Europese bestemmingen. Die datum is al heel dichtbij. De komende periode zullen nog veel meer bedrijven in de zogenoemde onderhoud – en reparatie business voor vestiging op of nabij luchthaven Lelystad kiezen. Een verstandige keuze….

Over selfies gesproken, er was er deze week natuurlijk nog één, maar dan van de voorkant.

College-bezoekAdema

We brachten als College een kennismakingsbezoek aan Ina Adema, per september onze burgemeester. Dat was een warm en ontspannen bezoek. Op overigens een hele mooi Veghelse locatie. Ik zie uit naar de samenwerking. Er zullen vast nog vele selfies volgen……