Door Emiel van der Herberg op 1 oktober 2013

Extra impulsen voor het stadshart

Dat ons stadshart het moeilijk heeft, zal weinigen zijn ontgaan. De Flevopost bericht er nu al een aantal weken uitgebreid over, maar wie door de Gordiaan loopt ziet ook met eigen ogen dat er veel panden leeg staan.

Nou heeft de gemeente maar beperkt invloed op deze ontwikkeling. De winkelpanden zijn eigendom van commerciële investeerders, en die beslissen zelf welke huurprijzen ze vragen en of ze het heel erg vinden dat er leegstand is. Het college spant zich gelukkig enorm in om die verhuurders “in beweging” te krijgen – zie de weblog van wethouder Jop Fackeldey voor de actuele weekkoersen. En ook de ondernemers en andere experts zijn in een taskforce hard bezig met nieuwe initiatieven.

De PvdA vindt het nu tijd om ook vanuit de gemeenteraad een tandje bij te schakelen. Daarom stelt fractievoorzitter Henk Soomers vanavond twee stimuleringsmaatregelen voor aan de raad.

Het eerste voorstel is om, in ieder geval tot eind 2014, het parkeren op koopavonden gratis te maken. Dit kost de gemeente ongeveer een ton aan gemiste inkomsten. Dat kan betaald worden uit de restanten van Perspectief. Die organisatie was voorheen verantwoordelijk voor parkeerbeheer, maar is inmiddels opgeheven om op te gaan in het gemeentelijk werkbedrijf. Daaruit houdt de gemeente ongeveer een ton voormalig bedrijfskapitaal over.

Het tweede voorstel is om een half miljoen euro extra te reserveren voor verbeteren van de openbare ruimte van het stadshart. Dat kan deels worden gebruikt om achterstallig onderhoud in te halen, en deels om het stadshart aantrekkelijker in te richten. Dat bedrag halen we uit de nieuwe onderhoudsplannen van het college. Daarin staat bijvoorbeeld dat de gemeente onderzoeken gaat doen naar een herinrichting van de Visarenddreef. De PvdA vindt het in de huidige situatie absoluut geen goed idee om verder aan dreven te sleutelen. Dat geld steken we dus liever in het stadshart.

Of beide plannen ook werkelijkheid worden, hangt af van de andere partijen in de gemeenteraad.

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg