Door Jop Fackeldey op 18 januari 2015

Ge-woon

Het was in veel opzichten een gewone week. Een week waarin naast alle interne overleggen ik mocht spreken met ontwikkelaars met plannen voor woningbouw, met ondernemers over hun plannen of problemen, met inwoners… Allemaal gesprekken die stuk voor stuk de moeite waard zijn, juist als ze niet gaan over grote en meeslepende beleidsonderwerpen, maar gewoon over wonen en werken in ons Lelystad. Dat blijft toch eigenlijk wel het mooiste deel van mijn vak.

Er zate een paar mooie momenten in deze week, zeker waar het gaat om de woningbouw. De positieve berichtgeving op Omroep Flevoland konden we laten volgen door ook 2 daadwerkelijke ondertekeningen: e-wonen en ready for living.

_MG_7194 © FotostudiowierdEwoning BV en de gemeente Lelystad hebben  een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de ontwikkeling van tien patiowoningen, drie tweekappers en tien rijwoningen in de wijk Warande in Lelystad. Binnenkort zullen deze bijzondere Ewoningen in de verkoop worden gebracht. Ewoning BV ontwikkelt unieke energiewinstwoningen in Nederland.  Ook in Lelystad wordt dit unieke woningconcept nu in de markt gebracht. De Ewoning is zeer energiezuinig, doordat de Ewoning volledig wind- en kierdicht wordt gebouwd met drievoudig glas, waardoor de Ewoning zeer goed is geïsoleerd. Daarnaast bestaat de mogelijkheid zelf energie op te wekken door middel van zonnepanelen en zonneboiler. De energierekening kan hiermee naar vrijwel nul worden teruggebracht. Een Ewoning heeft dan ook veel lagere woonlasten dan een traditionele nieuwbouwwoning. Bovendien zijn de Ewoningen zeer onderhoudsvriendelijk vanwege de toepassing van bijvoorbeeld kunststofkozijnen.

_MG_7210 © FotostudiowierdBinnen enkele maanden zijn 13 ‘kant en klaar’ op te leveren woningen in de wijk Warande allemaal verkocht. Projectontwikkelaar Readyforliving en gemeente Lelystad konden de succesvolle verkoop dan ook afronden met het omzetten van de reserveringsovereenkomst in een koopovereenkomst. Het door Readyforliving ontwikkelde woonconcept neemt kopers alle zorgen uit handen en dat slaat kennelijk aan. De kopers van de woningen komen uit alle windstreken van Nederland. Naast de 13 rijwoningen ontwikkelt Readyforliving nog acht twee-onder-een-kapwoningen in Warande. Daarvan zijn er inmiddels al vier verkocht. Readyforliving heeft plannen om in Lelystad nog meer kant-en-klaar woningen op de markt te brengen.

Ik ben blij met de interesse van de kant van ontwikkelende partijen om in Warande nieuwe woonconcepten te ontwikkelen. De interesse om woningen te bouwen in Warande is gelukkig (weer) groot. Dat geeft aan dat wij met Warande een woningbouwlocatie aanbieden waar marktpartijen brood in zien. Zij zien de woningmarkt aantrekken en om de boot niet te missen, zal er op tijd een interessant woningaanbod moeten zijn. We voeren momenteel met diverse partijen gesprekken. Ongetwijfeld heeft dat ook te maken met de voorziene ruimtelijke ontwikkelingen, zoals de groei van Lelystad Airport en de havenontwikkeling Flevokust. Voor de verwachte aantrekkende werkgelegenheid daarvan, moet er ook voldoende en aantrekkelijk woningaanbod zijn.

Een mooie weekafsluiting waren de sportverkiezingen. Als loco-burgemeester mocht ik daarin samen optrekken met mijn collega John van den Heuvel. Ontzettend leuk om te doen. De sportverkiezingen gingen zoals gewoonlijk van start met de kampioenenparade. Zo’n 400 Lelystadse jeugdkampioenen, zowel individueel als in teamverband, werden op het podium van de Agora gehuldigd met een medaille. je wordt trots als je het hele podium vol ziet staan.

IMG_0509

Windsurfer Kiran Badloe werd voor de tweede keer verkozen tot sportman van het jaar, fietscrosser Tamar Vedder sleepte voor de derde keer de titel sportvrouw van het jaar in de wacht. Hardloopster Ria van Weezep prolongeerde haar titel als sportveteraan van het jaar. Het danskoppel Dave en Chantal Teeuwen kwam als winnaar uit de bus bij de sportploegen en ruiter Hessel Hoekstra werd verkozen tot Lelystads sporttalent van 2014. De prijs voor sportvrijwilliger van het jaar ging ten slotte naar Jeroen Boxsem van waterpoloclub De Houtrib.

IMG_0510

Het was een fantastische avond. Ik hoop dat de sportprestaties minimaal op hetzelfde niveau blijven, maar het liefst natuurlijk nog beter. Ik ben er trots op dat we zoveel sporttalenten in Lelystad hebben.

Naast alle lokale bezigheden deze week toch ook veel aandacht voor de landelijke politiek. Normaal doe ik daar op mijn site niet zoveel aan, maar deze keer maar even een uitzondering. Het zijn provinciale verkiezingen. Als ik dan zie wat onze gedeputeerden en fracties afgelopen periode voor elkaar hebben gekregen, dan ben ik trots bij deze club te horen. het staat mooi verwoord in een handzaam boekje. Voorafgaand aan het congres ontstond er een discussie in de media over een wat mij betreft onzinnige discussie over de vraag of we wel door moeten met dit kabinet. Friso de Zeeuw en Jos Feijtel schreven er een behartigenswaardig stukje over. Zondag was ik aanwezig bij het partijcongres. Een mooie discussie over het rapport van waarde waar ik eerder over berichtte. En tenslotte bevlogen toespraken van onder andere Diederik Samsom en Paul Tang. Bevlogen en eerlijk, mooi om mee te maken.

Het levert lessen op, net als de discussie van Waarde, waar ook ik morgen weer mee verder kan. Want sociaal democratie bestaat bij het in praktijk brengen van idealen. En daar gaan we komende  week weer gewoon mee aan de slag !

Waar ben je naar op zoek?