Door Jop Fackeldey op 7 mei 2017

Joplog: Gelukt !

Het was een bijzondere week. Vooral bijzonder omdat we in het “eindspel” zaten in het binnenhalen van Inditex. Vrijdag – bevrijdingsdag was de laatste kogel door de kerk: Ze gaan in Lelystad een nieuw distributiecentrum bouwen. Het distributiecentrum van Inditex zal bestaan uit bedrijfsgebouwen met kantoor van ongeveer 170.000 m2, bestaande uit opslagruimtes, voorzieningen voor technische installaties en een groot aantal laad- en losstations voor vrachtwagens.De bouw vergt een aanvangsinvestering van ca. € 100 miljoen. Op het in ontwikkeling zijnde Lelystad Airport Businesspark (LAB, bij de meesten nog bekend als OMALA) neemt Inditex in eerste instantie een kavel van 35 hectare af. De ontwikkeling is een  doorbraak, maar ook een logisch gevolg en erkenning van de kwaliteiten van de stad. Het is met name de centrale ligging en de steeds betere ontsluiting en daarmee bereikbaarheid die Inditex tot vestiging in Lelystad hebben doen besluiten. Het is ook een erkenning van LAB/OMALA. College Tjeerd Herrema uit Almere twitterde heel terecht:

En dat geldt evenzeer voor de provincie en voor Lelystad. Blijven geloven en koers vasthouden rendeert !

Indirect draagt de uitbreiding van Lelystad Airport bij aan de beslissing van Inditex om in Lelystad dit distributiecentrum te bouwen. De uitbreiding van de luchthaven zorgt mede voor de verbreding van de A6, voor de aanleg van een 3e, nieuwe, afslag die ook Lelystad Airport Businesspark direct ontsluit. De N302 (Lelystad-Harderwijk) wordt aangepakt en voorzien van nieuwe kruisingen. Lelystad komt daarmee voor iedereen dichterbij. Dat versterkt de positie van Lelystad als logistiek centrum. Hier komen ze:

De bedrijfsfilm van Inditex Logistics geeft een beeld van het in Lelystad te vestigen distributiepunt. Natuurlijk komen er tal van vragen zoals wie heeft het nu binnengehaald en hoe gaat nu zoiets. Misschien is het eerlijkste antwoord wel: het gebied heeft Inditex binnengehaald. Want de ligging en de beschikbaarheid zijn cruciaal. Maar de kennis van de markt, het commerciële netwerk, de enorme inzet en de deskundigheid van de mensen van LAB hebben ervoor gezorgd dat die propositie ook gezien werd. Als provincie en gemeente hebben we kunnen helpen geloven dat die propositie ook geloofd werd. Alleen door dit private – publieke samenspel hebben we op punten kunnen winnen van andere locaties: hier konden we snelheid garanderen. Afgelopen donderdag was een delegatie van LAB, gemeente en brandweer een dagje op en neer naar Madrid. Ik mocht daar bij zijn. Daar hebben we gezamenlijk de laatste duwtjes kunnen geven. Belangrijker is echter wat er nog moet gaan gebeuren. Los van alle formele stappen in het vergunningsproces – ik zeg het me enige trots daar zijn we als gemeente gewoon goed in – moeten we er nu voor zorgen dat die werkgelegenheid in  de hele regio neerslaat. Want die 400 nieuwe banen – voor een groot deel ook laaggeschoolde arbeid – zijn pas het begin. Dus gezamenlijk – weer in die publiek-private samenwerking – gaan we ook daarin laten zien dat het LAB-gebied de goede  keus was. En uiteraard, als logistiek centrum staan we nu op de kaart. En ook die kaart gaan we met volle kracht spelen. Werk aan de winkel dus !

In mijn geheugen (meer eerlijk is eerlijk ook in mijn agenda) heeft de Inditex propositie de week beheerst. Maar er was natuurlijk wel meer. Zo mocht ik een presentatie houden voor stakeholders en medewerkers van de Rabobank over de economische kansen van Lelystad. Zelfs zonder het Inditex verhaal is dat een verhaal dat indruk maakt. Er was natuurlijk weer de dodenherdenking, wat mij betreft nog steeds een indrukwekkend en sfeervolle bijeenkomst die onze gezamenlijke kracht in verscheidenheid toont. En ook bevrijdingsdag was een mooie dag – was zelfs een beetje letterlijk deze keer…..

Zaterdag stonden we met het mobiele stadskantoor op de markt.  We sneden de begrotingstaart aan. Ik heb genoten van de vele gesprekken over de stad, natuurlijk ook wat er op plekken niet goed gaat, maar ook het enthousiasme over onze stad.. Mooiste opmerking van de dag: meneer, ik had veel eerder naar Lelystad moeten verhuizen. Op 20 mei, 27 mei en 3 juni staan we weer met ons mobiele kantoor op de markt. Maar ook het bezoek een de open dag van de Turkse Moskee en de viering van het 5 jarig bestaan van de Groene Sluis doet een mens goed. Wat geurt er toch veel in Lelystad ! Daar wordt een mens blij van . Bij van de grote dingen zoals het binnenhalen van Inditex, maar ook blij van de positieve gesprekken met individuele Lelystedelingen. Kortom, het was een mooie week !