6 september 2021

Gemeente moet woningspeculanten weren

De PvdA wil dat de gemeente Lelystad ingrijpt in de woningmarkt. De prijzen lopen zo hard op dat het voor starters bijna onmogelijk is een geschikte woning te vinden. Bovendien is er in de stad nog nauwelijks een woning te koop. Verkoopwebsite Funda heeft, binnen de Nationale Hypotheekgarantie, op dit moment in Lelystad slechts 22 koopwoningen beschikbaar.

Ook huur biedt geen uitkomst. Voor sociale huurwoningen bedraagt de wachttijd gemiddeld 7 jaar. Vrije sector huurwoningen zijn voor de meeste mensen niet te betalen.

Volgens fractievoorzitter Emiel van der Herberg komt dat niet alleen doordat er weinig gebouwd wordt:
“Op dit moment worden veel Lelystadse woningen opgekocht door beleggers, om ze vervolgens duur te verhuren. Vastgoedspeculanten lopen financieel binnen, maar doen dat over de ruggen van gewone hardwerkende Lelystedelingen.”

De PvdA gaat het College van B en W vragen om een huisvestingsverordening voor te bereiden. Zo’n verordening is nodig om regulerende maatregelen te kunnen nemen, zoals opkoopbescherming, zelfbewoningsplicht en huurprijsbeperking. Van der Herberg:
“Marktwerking werkt niet. Huizen zijn om in te wonen, en niet om in te beleggen. Het is hoog tijd dat de gemeente ingrijpt.”

Waar ben je naar op zoek?