Door Emiel van der Herberg op 16 december 2015

Gemeenteraad gaat inwoners om advies vragen

Gisteravond besloot de gemeenteraad om het raadplegend referendum in Lelystad mogelijk te maken. Daarnaast besloot de raad (unaniem) om volgend jaar nog andere manieren te ontwikkelen om de mening van inwoners te betrekken bij de besluitvorming. Dat kan bijvoorbeeld via enquetes, al dan niet digitaal. Maar ook kan de gemeenteraad in de toekomst gelote inwonerpanels oprichten, om zich te verdiepen in en te adviseren over belangrijke vraagstukken.

Voor meer informatie verwijzen we graag naar de korte notitie die we hierover schreven – in plezierige samenwerking met Groenlinks en VVD.

(Voor wie meer wil weten over gelote inwonerpanels, is het essay “Tegen Verkiezingen” van David van Reybrouck een aanrader. Of, wat korter: dit artikel dat hij schreef voor de Correspondent.)

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg

Waar ben je naar op zoek?