Door Jop Fackeldey op 25 januari 2015

Het zijn de kleine dingen die het doen

Soms kun je een hele week druk zijn….om me de zondag als ik deze weblog schrijf af te vragen: “waar gaat het over”. Dat klinkt als bevestiging van een vooroordeel, maar ik heb eens geteld: 43 netto vergaderuren met 34 verschillende groepen en personen… het zijn getallen waar ik niet te veel bij stil moet staan. En waar gaat het dan over. Eigenlijk over van alles: over een nieuw woningbouwprojectje, over de luchthaven, natuurlijk politiek overleg, overleg in het College, overleg over evenementen, overleg over city-marketing, overleg over Flevokust, overleg over bedrijfsacquisitie, overleg over het proces Samen Begroten, overleg over……  Maar allemaal nog even intern en ter voorbereiding van komenden activiteiten. Dan kun je dus druk zijn…en toch niets te vertellen te hebben.

Alhoewel, soms vergeten we ook wel eens te vertellen waar we slagen gemaakt hebben. Zo’n voorbeeld had ik deze week. Inwoners van Lelystad kunnen sinds deze week voor alle zaken rondom de gemeentelijke belastingen terecht bij de nieuwe digitale belastingbalie. Bij de digitale belastingbalie kun je 24 uur per dag terecht om aangifte te doen voor hondenbelasting, een bezwaarschrift in te dienen, het taxatieverslag van de eigen woning op te vragen, automatische incasso te regelen, een betalingsregeling te treffen of een actueel overzicht in te zien van één of meerdere aanslagen die vanaf 1 januari 2014 zijn toegezonden. We zijn continu bezig met het verbeteren van de dienstverlening. Het digitaal zaken kunnen doen met de gemeente speelt daarbij een belangrijke rol. We gaan immers steeds meer toe naar een 24-uurs economie, waarin de klant en dus in ons geval de inwoner zelf bepaalt wanneer hij of zij gebruik wil maken van onze diensten. Gemak – en dus ook het gebruiksgemak van de software- staan daarbij voorop. De nieuwe digitale belastingbalie die deze week online is gezet, is een mooi voorbeeld van hoe je nog gemakkelijker zaken kunt doen met de gemeente. Het systeem is eenvoudig, je kunt inloggen wanneer je wilt en het enige wat je daarvoor nodig hebt is een DigiD. En dat vergeten we dus af en toe gewoon te vertellen. Terwijl het echt weer een stap is in het verbeteren van de dienstverlening. Want ook hier geldt leuker kunnen we het niet maken…makkelijker wel,

En soms zijn kleine dingen ook gewoon mooi. Zo geniet ik iedere keer weer van de bedrijfsbezoeken die ik af mag leggen. Deze week was ik op bezoek bij het Simcenter.

simcenter 1simcenter 2

Natuurlijk mocht ik ook even proberen te vliegen (en dankzij de instructeur zonder neer te storten), maar het is weer één van die pareltjes op de luchthaven. Een ultramoderne simulator, maar daarmee ook een groot (financieel) risico. Het – nu al weer twee jaar geleden – faillissement van het Aviodrome dwong Roel bakker en de zijnen helemaal op eigen benen te gaan staan. En met doorzettingskracht, ondernemerszin en inventiviteit staat er inmiddels een ontzettend mooi bedrijf met goede toekomstperspectieven. De manier waarop de simulator(en) niet alleen “voor fun” ingezet worden maar juist ook voor training en coaching dwingt bij mij respect af.

Op naar weer een mooie nieuwe week. Maar vanmiddag eerst meer eens genieten van de 2e editie is van de Lely Sunday Afternoon in de Eetalage. Misschien zie ik u daar wel.

Lely Sunday Afternoon