Joplog: Over fabels en feiten

Door Jop Fackeldey op 5 november 2017

Na een weekje uitwaaien in Zeeland weer meteen volop aan de bak. En natuurlijk met, naast allerlei andere belangrijke onderwerpen, 1 onderwerp dat de media en in belangrijke mate de agenda wel overheerst. Maar inmiddels horen we niet alleen maar protesten, maar zijn er ook tal van andere geluiden. Zo was er na een eerdere brief van de Drontense ondernemers aan de minister een brief van onze eigen BKL aan alle Flevolandse gemeentebesturen. Maar ook de SP in Flevoland en Lelystad liet zich op een positieve manier horen. En tenslotte mocht ik in over Flevoland Gesproken een poging doen feiten van fictie te scheiden. Volgende week een informatiemarkt. Ik ben er de hele dag en ga graag met iedereen die vragen heeft in gesprek.

Nou is de luchthaven niet het enige onderwerp waar feiten en fictie door elkaar lopen. In verschillende media verscheen een bericht dat Inditex niet voor Limburg zou hebben gekozen omdat daar te weinig arbeidsvolume zou zijn. Nou…..Inditex heeft voor Lelystad/Flevoland gekozen vanwege de ligging, de goede verbindingen en tal van andere argumenten, en daar ben ik heel blij mee. Dit was toch wat te kort door de bocht.

Maar gelukkig was er meer. Zo begon de week – op mijn verjaardag nog wel – met de dag van de stad. Je zult maar 1.500 mensen op je verjaardagsfeestje hebben. Het was niet alleen leuk, maar ook inspirerend en we deden iets bijzonders. Namens de G-32 mocht ik samen met de NEPROM een mooi nieuw initiatief aankondigen. We lanceerden het nieuwe programma ‘Stedelijke transformatie: meer ruimte voor wonen’. Doel is snel meer nieuwe woningen in de steden te bouwen. Cobouw schreef er een mooi bericht over. Het is mooi dat we met markt- en overheidspartijen de handen ineen kunnen slaan om de bouwstromen te versnellen. Ook Lelystad zal daar van meeprofiteren.

Over meeprofiteren gesproken, de eerste werkgelenheidseffecten van het binnenhalen van bedrijven zijn nu al zichtbaar. De cijfers laten zien dat het aantal fulltime banen in Lelystad steeg naar een totaal van 29.173 per 1 april 2017, een stijging van zo’n 450 banen. Daar tegenover staat een lichte daling van het aantal parttime banen: 227. Het aantal fulltime en parttime banen opgeteld komt daarmee op 35.136. In percentages is dat een stijging van 0,6% van de werkgelegenheid ten opzichte van het vorige werkgelegenheidsonderzoek. Het gaat hier om de werkgelegenheidscijfers van 1 april 2016 t/m 31 maart 2017. Ik kan niet wachten om te zien hoe de werkgelegenheid zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Grote, nieuwe zich vestigende partijen als Kloosterboer (bedrijventerrein Oostervaart) en Inditex (Lelystad Airport Business Park) zullen een sterk positief effect hebben op de werkgelegenheidscijfers. Na opeenvolgende jaren van dalende werkgelegenheid, is dit het begin van iets moois.

Tijdens het BT-event dat in Lelystad gehouden werd herkende al onze gasten dat beeld. Zoals iemand aangaf, wat gebeurt er toch allemaal in Lelystad. Het was een mooie gelegenheid om tijdens het bestuurdersgesprek, de verschillende workshops en de afsluitende paneldiscussie Lelystad voor het voetlicht te brengen.

Voor wonen en werken geldt vervolgens wel dat iedereen daar van mee moet kunnen profiteren. De starterslening is daarbij een mooi instrument. Ik was daarom blij dat ik de honderdste starterslening van dit jaar in Lelystad mocht uitreiken aan Kevin Braspenning. Met de lening kan hij nu zijn eerste huis kopen. Dat wordt een woning in de wijk Kogge.

Het verstrekken van startersleningen is in Lelystad een succesvol instrument gebleken om mensen aan een eerste (bestaand) koophuis te helpen. Sinds de startertslening in zijn huidige vorm wordt aangeboden in Lelystad (vanaf 2013) zijn al 284 leningen verstrekt voor een totaalbedrag van € 4,2 miljoen. De gemeenteraad heeft een kredietplafond van € 5 miljoen vastgesteld. Tot dat bedrag kunnen nog leningen worden verstrekt.

Afgelopen vrijdag tenslotte waren we als college een dag op studie-bezoek. We waren op bezoek bij Eindhoven airport en kregen van het Eindhovense College en de directie van de luchthaven verschillende presentaties over hoe zij om gaan met leefbaarheid, met de milieuaspecten. met de economische effecten, met de samenwerking etc. etc. Een waardevol bezoek. Daarna brachten we een bedrijfsbezoek aan Vanderlande.

Een mooi bedrijf dat ook op onze luchthaven op een innovatieve manier aan de slag gaat met de bagageafhandeling, maar ook nu al voor Inditex in Spanje werkt. Dus wie weet !