Door Jop Fackeldey op 16 november 2013

mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

Afgelopen week maakte het bestuur bekend dat ze me voordragen voor de positie van lijsttrekker bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. Ik ben daar blij mee. Het is en blijft een uitdaging om voor deze stad te mogen gaan.  Er valt nog veel te doen. En daar gaan we voor. Of dat lukt hangt af van de kiezer. Dus kijk ik met veel genoegen uit naar de komende verkiezingen.

Over die verkiezingen heb je het natuurlijk regelmatig. Bovendien laten mensen je ook per mail weten wat ze “er “van vinden. Deze uitspraak stuurde een wat cynische stadsgenoot me toe:  Als verkiezingen iets zouden veranderen, waren ze allang verboden..

Het zette me wel aan het denken. Wat verandert er nu eigenlijk. Zijn verkiezingen niet – zoals een collega-wethouder (gelukkig niet van PvdA-huize) zich  onlangs liet ontvallen – een hinderlijke onderbreking van onze bestuurlijke werkelijkheid ? Dat laatste voel ik in ieder geval niet zo. Het feit dat er 1 keer in de 4 jaar gekozen wordt houdt je die 4 jaar wel scherp. Maar verandert er veel. Ja en nee. Het zou niet goed zijn als iedere vier jaar de keus rigoureus zou wijzigen. Dan wordt een mooie slingerweg, maar vooruit kom je niet. Maar voor de koers maakt het wel degelijk uit. Zijn we bereid te investeren in mensen, in onze maatschappelijke reserves, ten koste van een beperkt deel van onze financiële reserves ? Waar willen we in investeren ? Zijn we bereid financiële risico’s te lopen om werkgelegenheid te creëren ? Ik ben er van overtuigd dat een sterke PvdA er voor zorgt dat een College en een raad bij soort vraagstukken de voor onze samenleving goede keuzes maakt. En daar gaan we komende verkiezingen voor.  De PvdA maakt werk van en voor Lelystad !

Ondertussen gaat het gewone werk natuurlijk ook door. Zo spraken gedeputeerde Jaap Lodders en ik afgelopen maandag uitgebreid met Staatssecretaris Mansveld tijdens een werkbezoek aan Lelystad Airport. Voorafgaand aan het gesprek hebben we tijdens een korte helikoptervlucht Flevoland verkend. Mooie acties van een van de omwonenden om in zijn land de tekst: “mevr. Mansveld denkt U ook aan de boeren”te maaien. Prima actie. Want dat was één van de twee kernen van ons gesprek: zorgt u voor de voortgang. Voortgang ten aanzien van het te nemen luchthavenbesluit, voortgang ten aanzien van het afronden en publiceren van de routes en voortgang ten aanzien van de afspraken met de direct omwonenden over schade- en nadeelcompensatie. De punten hebben we kunnen maken, maar we zullen er alles aan blijven doen om te zorgen dat dat tempo er ook in blijft.

helikoptervlucht3helikoptervlucht2

Dinsdag de begrotingsbehandeling in de Raad. Dat was echt een genoegen. In een ontspannen sfeer werd de begroting en het meerjarenperspectief Grondbedrijf vastgesteld. Bijzonder dat zo vlak voor de verkiezingen dat op deze positieve manier kan. Een compliment waard denk ik. Bij die begroting was er ook aandacht voor de subsidie vluchtelingenwerk. Daar ga ik mee aan de slag. We moeten er in slagen – dat is in het belang van de organisaties en vooral van de vluchtelingen – om goede afspraken te maken op welke wijze de taken van Vluchtelingenwerk in de toekomst op een verantwoorde manier uitgevoerd kunnen blijven worden, en dat uiteraard binnen de (ook financiële) kaders die de raad gesteld heeft. Volgens mij kan dat. Een eerste gesprek daarover geeft mij vertrouwen dat we daar de komende weken uit gaan komen.

Het was een leuke week. Met verder nog bedrijfsbezoeken, ondernemers die nieuwe initiatieven kwamen toelichten, een bezoek aan bijzonder talent dat in de Kubus gepresenteerd  en natuurlijk—-de aankomst van Sinterklaas. Met Pieten ! En nu komende weken iedereen duidelijk blijven maken dat we moeten waken voor rolverwarring, ook voor de verkiezingen hebben wij niet de rol van Sinterklaas.SAMSUNG CAMERA PICTURES