Door Jop Fackeldey op 17 september 2017

Joplog: Met zijn allen er tegenaan

Het was weer een boeiende week, die voor een belangrijk deel in het teken van onze luchthaven stond. Maar gelukkig kwam er van het Rijk duidelijkheid met een heldere brief hoe de zaak er nu voorstaat. “Lelystad Airport gaat april 2019 open.” is de boodschap. En daar ben ik blij mee. Ik ben onder de indruk van het werk dat door en onder leiding van het ministerie Infrastructuur & Milieu is verricht. Hoe er alsnog verbeteringen zijn aangebracht in routes, hoe er creatief – dus hoger – gevlogen kan worden om mogelijke overlast nog verder te beperken, hoe gekeken wordt naar adequate en voldoende inzet van luchtverkeersleiding die Lelystad Airport nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Daarmee is zoveel mogelijk en binnen de grenzen van de mogelijkheden recht gedaan aan de zorgen die afgelopen weken geuit zijn. Bovendien sluit de staatssecretaris verdere optimalisaties als het gaat om routes en vlieghoogten niet uit. Dat wordt nader onderzocht. Tegelijkertijd is het goed te lezen dat ook vastgehouden wordt aan de aan de Alderstafel overeengekomen afspraken en dat er geen nieuwe routes onderzocht worden die niet passen binnen de MER of het luchthavenbesluit. De deadline van 1 april 2019 wordt gelukkig erkend als een harde deadline. Ook de noodzaak van een herziening van het luchtruim wordt inmiddels door alle betrokkenen onderkend.Ik snap de zorgvuldigheid die de staatssecretaris met het oog op veiligheid in acht neemt. Tegelijkertijd zullen we waar mogelijk moeten blijven sturen op versnelling van dat proces. De duidelijkheid die de staatssecretaris in haar brief geeft, moet volgens de gemeente Lelystad nu binnenkort uitmonden in een officieel routebesluit. Dan kan de discussie over realisering van de luchthaven eindelijk gesloten worden en kunnen alle partijen zich bezighouden met de uitvoering – die inmiddels al in volle gang is – om van deze nieuwe luchthaven een succes te maken. We gaan het zien. Alle commotie zal nog wel even standhouden tot het overleg in de Kamer van volgende week. Hopelijk is het daarna afgelopen met stemmingmaken.

Het was wel mooi dat we juist deze week met een verzameling luchtvaartdeskundigen en -partijen, verenigd in de Amsterdam Airport Area, op stap waren, naar Londen in dit geval. Naast een presentatie van Londen Partners (de Citymarketing van Londen zal ik maar zeggen) en gesprekken over de Brexit en de Londense stadsontwikkeling waren we ook een dag te gast op London Heathrow, waar we hoorden hoe deze (private) luchthaven omgaat met zaken als omgevingsmanagement en benutten van de economische potentie. Bijzonder leerzaam !

De rest van de week zat ook lekker vol. Zo overlegden we in G32 verband over het samenwerkingsprogramma Binnenstedelijke Gebiedstransformatie, waren we druk met de voorbereiding van de begroting 2018 en…genoot ik van Lelystart. Ik weet nog goed dat we 9 jaar gelden, ik had toen de portefeuille Cultuur samen met Agora en Kubus dit plannetje maakten. En als ik kijk hoe zich het ontwikkeld heeft; petje af voor de festivalorganisatie ! Ze wisten zelf het grootste deel van het weer naar hun hand te zetten. De buien gingen voor het belangrijkste deel om Lelystad heen. Met als hoogtepunt de zaterdagavond, een vol manifestatieterrein , een volle zaal in de Agora en een heel erg goed gevuld Underground. Ik heb ervan genoten !