Door Jop Fackeldey op 13 december 2015

Partners gezocht

Nog twee weken en dan is het reces. Zo op weg naar het reces zijn we druk met de spreekwoordelijke laatste loodjes. En dat zijn er best nog veel…

Zoals de meeste lezers van deze blog wel weten heb ik in principe iedere maandag van 11.00 tot 12.00u spreekuur voor ondernemers op het ondernemersplein. Deze maandag werd dat spreekuur voorafgegaan door een bijzondere ondernemersbijeenkomst: ik mocht 21 nieuwe werkgevers als Partner van het Werkbedrijf Lelystad verwelkomen. Ik overhandigde hen het bijbehorende certificaat en het gevelbordje. Dat gebeurde op het Ondernemersplein Lelystad in aanwezigheid van andere werkgevers die eerder al partner van het Werkbedrijf zijn geworden. Werkbedrijf Lelystad begeleidt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar werk. Hiervoor is samenwerken met ons plaatselijk bedrijfsleven uitermate belangrijk. Veel werkgevers uit Lelystad hebben een kans geboden aan uitkeringsgerechtigde stadsgenoten door ze een contract te geven. Samen maken we ons sterk voor een groeiende regionale economie. Een economie waarin mensen meedoen en niet langs de zijlijn staan. Reden voor Werkbedrijf Lelystad om ze tot ‘Partner Werkbedrijf Lelystad’ te benoemen. Werkbedrijf en Ondernemersplein zijn twee kanten van dezelfde medaille. Beiden streven we werkgelegenheidsontwikkeling na. Waar we als Ondernemersplein hét aanspreekpunt zijn voor dé ondernemer, maakt het Werkbedrijf zich sterk voor werknemers die moeilijk aan een baan komen om voor hen werkgevers met een geschikte werkplek te vinden. Ik ben er trots op dat steeds meer werkgevers de verantwoordelijkheid nemen om mensen in dienst te nemen, hen en zichzelf daarmee de kans gevend op zinvol werk en waardering van beide kanten. Dat draagt bij aan een volwaardig functionerende Lelystadse samenleving. Ik hoop dat nog veel meer bedrijven het partnerschap met het Werkbedrijf willen aangaan. In totaal zijn inmiddels 64 werkgevers Partner van het Werkbedrijf Lelystad geworden.

Dat partnerschap geldt natuurlijk op veel meer gebieden. Voor ondernemers, natuurlijk, maar ook voor veel inwoners van onze stad. Pionieren zit ons als het goed is daarbij in het bloed. Ik schreef er een column over in Flevozine. Ik probeer daarin o.a. een link te leggen tussen wat vluchtelingen nu meemaken en wat Lelystadse (Flevolandse) pioniers eerder mee gemaakt hebben. Onvergelijkbaar…of toch niet helemaal… In ieder geval ben ik trots op onze stad als ik zie hoeveel vrijwilligers zich meteen gemeld hebben om iets voor deze groep te doen, hoeveel kleding er ingezameld is en hoe soepel en normaal de opvang verloopt !

Als we het dan toch over trots hebben, ik mag de jury voorzitten die de promotieaward toekent. De Promotie Award wordt ieder jaar door City Marketing Lelystad uitgereikt aan het bedrijf, de persoon of de organisatie die Lelystad het best op de kaart heeft gezet. Het bronzen beeldje is ontworpen en vormgegeven door de Lelystadse beeldend kunstenaar Robert Samuel Bosari. Nationale Oldtimerdag had dit jaar concurrentie van Stichting Bataviahaven en Bataviawerf met de bioscoophit Michiel de Ruyter. Alle drie de evenementen zijn belangrijk voor de stad en leveren een belangrijke bijdrage aan de promotie van onze stad. Nationale Oldtimerdag trekt daarbij niet alleen veel mensen van buiten, door de toerroute laten ze ook daadwerkelijk de stad zien. Sommige nieuwe bedrijfsvestigingen zijn absoluut tot stand gekomen na de eerste kennismaking met Lelystad via de Nationale Oldtimerdag. Dus ik ben er blij mee en trots op dat zij deze keer de award wonnen. Er was tijdens die City Marketing Live bijeenkomst wel meer om trots op te zijn. Zo kon ik vertellen dat de verkoop van bouwgrond voor woningen eindelijk weer terug is op het niveau 2011 / 2012 (zo’n 100 kavels per jaar) en dat ook de verkoop bedrijventerreinen ervoor gezorgd hebben dat we weer een heel aantal nieuwe bedrijven mochten verwelkomen.

Nog een weekje, en dan beginnen we weer helemaal opnieuw… nieuwe ronden – nieuwe kansen !

 

Waar ben je naar op zoek?