Procedure kandidaatstelling gemeenteraadsverkiezingen 2022

31 augustus 2021

Het bestuur van de afdeling PvdA Lelystad roept kandidaten op voor de Gemeenteraadsverkiezingen van 2022.
Ben je een echte volksvertegenwoordiger (in spe), een teamspeler, verstandig en gemotiveerd om je in te zetten voor de PvdA in Lelystad? Denk je dat jij voldoet aan het profiel van raadslid of wethouder?
Meld je dan aan bij de secretaris van afdeling.
Schrijf hiervoor een brief of mail je motivatie en je cv voor 13 september 2021

Kijk voor de spelregels en de procedure hieronder.
Twijfel je nog en/of wil je liever eerst meer informatie neem dan contact op met onze secretaris:
Els Lucas, 06 11111537, [email protected]

Het afdelingsbestuur heeft voor het begeleiden van de procedure en de selectie van kandidaten een commissie ingesteld. Deze commissie voert alle gesprekken en brengt advies uit aan het bestuur, dat dit advies in principe overneemt en vervolgens voorlegt aan de ledenvergadering.

Spelregels:
Leden die zich kandidaat voor de raad stellen, melden dit inclusief motivatie en cv voor 13 september bij de secretaris van het afdelingsbestuur. De secretaris legt een lijst aan van alle kandidaten die de gevraagde informatie hebben ingeleverd en zendt de interne bereidverklaring en de erecode aan het betreffende lid. De kandidaat moet beide ondertekend terugsturen voor 20 september.
Voorwaarde voor solliciteren 1:
Ondertekenen van de erecode en de bereidverklaring – Leden van de partij kunnen zich schriftelijk of per mail bij de secretaris van de afdeling aanmelden als kandidaat. De secretaris zendt het lid na ontvangst van de aanmelding de erecode en de bereidverklaring. Pas op het moment dat de secretaris beide documenten ondertekend retour heeft ontvangen wordt de sollicitatie in behandeling genomen.
De kandidaatstellingscommissie kan de kandidaat op elk moment van de procedure om een Verklaring Omtrent Gedrag vragen.
Voorwaarde voor solliciteren 2:
Lid en ledenrechten – Om je kandidaat te stellen voor een plaats op de kandidatenlijst heb je ledenrechten nodig. Een lid verkrijgt ledenrechten vanaf het moment dat hij door het partijbestuur is toegelaten en zijn eerste contributiebetaling in het bezit is van het partijbestuur. Dit is in de regel 30 dagen na ontvangst van de eerste contributie. Het moment waarop in een kandidaatstellingsprocedure de ledenrechten verkregen moeten zijn, is tijdens de vaststelling van de ontwerpkandidatenlijst door het bestuur of de onafhankelijke kandidaatstellingscommissie die daartoe is ingesteld. In bijzondere omstandigheden kan het partijbestuur dispensatie verlenen om iemand op een kandidatenlijst te plaatsen die geen lid is van de partij of om aannemelijke redenen niet tijdig lid kon zijn van de partij.
Niet toelaten tot de procedure
De kandidaatstellingscommissie kan een lid de toegang tot de kandidaatstellingsprocedure weigeren als dat lid duidelijk niet past in de vastgestelde profielschets dan wel als te verwachten is dat het toelaten van de kandidaat de partij ernstige schade zal toebrengen. Het lid heeft het recht om beroep aan te tekenen bij de beroepscommissie. Het bestuur zal een tweetal leden benaderen om in deze commissie zitting te nemen. De definitieve samenstelling zal voor 13 september bekend zijn.
De gesprekken
De gesprekken worden gevoerd met de kandidaatstellingscommissie bestaande uit 3 leden. Bij de uitnodiging worden enkele vragen ter voorbereiding meegezonden over jouw mening en ideeën over het concept verkiezingsprogramma. In principe wordt met iedere kandidaat 1 gesprek gevoerd, een tweede gesprek behoort tot de mogelijkheden. Aan het concept programma wordt momenteel gewerkt.
Vaststellen lijst
De definitieve lijst wordt vastgesteld door de ledenvergadering. Deze staat gepland op 1 december 2021.
Samengevat:
Meld je vóór 13 september 2021 aan bij de afdelingssecretaris. Zorg dat de ingevulde en ondertekende Erecode en de bereidverklaring die je na aanmelding ontvangt, uiterlijk op 20 september 2021 in bezit zijn van de afdelingssecretaris.