Door Jop Fackeldey op 12 oktober 2014

Sleutelfuncties

De week begon bijna waar de  vorige eindigde, in Duitsland, maar nu in München. In München werd de expo-real gehouden. Ik denk dat deelname aan dit type beurzen wel eens de sleutel naar economisch succes zou kunnen zijn.

foto expo real munchen

Lelystad hebben we daar letterlijk op de kaart gezet ! Lelystad heeft voor de derde keer deelgenomen aan de Expo Real in München die gehouden werd van 6 t/m 8 oktober 2014. Dit deden we  in samenwerking met de Amsterdam Metropolitan Area (AMA), onder het sterkte internationale merk ‘Iamsterdam’. Met deze samenwerking versterkt Lelystad haar unieke kwaliteiten in de positionering van het investerings- en vestigingsklimaat binnen de regio Amsterdam.

Enerzijds zijn nieuwe internationale contacten gelegd. Maar belangrijk is ook de samenwerking die binnen de Amsterdam Metropolitan Area (AMA) verstevigd is Lelystad maakte de bewuste keuze om als onderdeel van deze regio zich te profileren op de Expo Real. Waar Lelystad op internationaal gebied nog aan bekendheid ontbreekt, is de vlag van de AMA, beter bekend als I Amsterdam, wel een trekker voor investeerders om de stand te bezoeken. Binnen deze samenwerking benutte Lelystad de mogelijkheid haar unieke kwaliteiten te presenteren in de duurzame positionering van de regio Amsterdam.

Lelystad wordt, nu de ontwikkeling van Amsterdam-Lelystad Airport een feit is en de ontwikkeling van Flevokust in het vooruitzicht is, een steeds aantrekkelijkere locatie voor vooral ruimte vragende bedrijvigheid in de Metropool Regio Amsterdam. Voor velen is het nog een onontdekte diamant. Door onze aanwezigheid bij de Expo Real maken we die diamant samen met onze partners in de Metropool Regio Amsterdam zichtbaar voor investeerders en ondernemers die willen groeien. Naast veel belangstelling voor de ontwikkeling van de luchthaven werden onder andere verkennende gesprekken gevoerd. Hieronder veel potentiële Duitse investeerders die mogelijkheden zoeken om in woningmarkten te investeren.

Naast deze sleutel was er ook nog, letterlijk een andere sleutel. Er werd een klein woningbouwproject opgeleverd. Na een korte bouwtijd van 3 maanden zijn op 8 oktober jl. de eerste zeven woningen van het project Het Boeket in Warande te Lelystad opgeleverd. De bouw is zeer voorspoedig verlopen. Volker Wessels heeft daarvoor gebruik gemaakt van het prefab bouwsysteem van PLUSwonen.
De bouw en snelle oplevering van de woningen in het project Boeket is opnieuw een signaal dat de woningmarkt voorzichtig de positieve kant opgaat, ook in Lelystad. In aanwezigheid van alle bewoners van Het Boeket gafik  een korte uiteenzetting over het wonen in Lelystad en de bijzondere kwaliteiten van de woonwijk Warande.

“Warande biedt bewoners een ruim woningaanbod in een gevarieerde omgeving. Met water, bos en natuur in de directe omgeving, is wonen tegelijkertijd recreëren, ontspannen en beleven. De woonwijk zelf is nog volop in ontwikkeling, De crisis heeft weliswaar gezorgd voor vertraging van de bouwactiviteiten, maar de eerste tekenen van herstel zorgen voor optimisme dat we de wijk gefaseerd kunnen afmaken. Lelystad heeft met Warande een gouden bouwlocatie in handen; zowel voor de eigen inwoners die willen starten of wooncarrière willen maken als voor mensen die georiënteerd op de Randstad danwel het noorden of oosten van het land een ruim opgezette woonomgeving willen, maar wel met alle stedelijke voorzieningen bij de hand,”

De opgeleverde woningen van Het Boeket zijn zeer energiezuinig en hebben een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding. Het ontwerp van de woning en de toegepaste materialen zijn tot stand gekomen door een goede samenwerking van VolkerWessels Vastgoed met het kwaliteitsteam Warande van de gemeente Lelystad. Daarbij hadden de nieuwe bewoners alle vrijheid om allerlei uitbouwmogelijkheden aan hun woning toe te voegen. Met de oplevering van de 7 woningen is de eerste fase van Het Boeket gereed en bewoond. Het plan bestaat uit nog eens 6 rijwoningen, 8 twee-onder-een-kap woningen en 4 vrijstaande (geschakelde) woningen. We zijn s met de ontwikkelaar in overleg hoe tot realisatie hiervan te komen.
Ook verder was de week mooi gevuld. Eindelijk weer eens tijd voor een tweetal bedrijfsbezoeken, een regionaal opererende bouwer/ontwikkelaar te ontvangen en tijd om tijdens het Vanenburg bestuurdersoverleg Woningcorporaties na te denken over de toekomst van deze sector. Ondertussen werd er uiteraard hard doorgewerkt aan de laatste teksten voor onze begroting voor 2015 die we dinsdag a.s. vaststellen en woensdag a.s. presenteren. Kortom, het was weer een enerverende week.

Waar ben je naar op zoek?