Door Emiel van der Herberg op 3 oktober 2019

Veel pijn in nieuwe gemeentebegroting

Vandaag presenteerde het College van B en W de concept begroting voor 2020. Eerder was al duidelijk geworden dat de gemeente voor komende jaren fors moet gaan bezuinigen. Helaas komt die verwachting nu uit. Er zitten in deze begroting veel pijnlijke maatregelen, die veel organisaties en inwoners op de een of andere manier zullen treffen.

Al die bezuinigingen zijn vooral nodig omdat de gemeente veel minder geld krijgt van het rijk dan eerder was verwacht. Dat komt door de systematiek die daar achter zit. De regering geeft minder geld uit, en daardoor krijgen de gemeenten ook minder geld. Dat geldt niet alleen voor Lelystad. Bijna alle Nederlandse gemeenten kampen met dit probleem. Lodewijk Asscher probeert daar vanuit de Tweede Kamer wat aan te doen, maar tot nu toe heeft de regering nog geen oplossing geboden.

gemeentefonds

Mogelijk, en hopelijk, gaat die oplossing er komende maanden wel komen. Of misschien gaat het de regering ineens wel lukken om de geplande maatschappelijke investeringen echt uit te voeren. Dat zou dan betekenen dat dit een tijdelijk probleem is. Zeker weten kunnen we dat nog niet, maar we mogen enige hoop koesteren dat de situatie in de loop van volgend jaar flink gaat verbeteren.

Daarom zullen wij er komende tijd vooral scherp op letten dat we het komende jaar zo weinig mogelijk “kapot” bezuinigingen. Dat betekent dat de gemeente in ieder geval voor het jaar 2020 heel terughoudend moet zijn met bezuinigingen die het voortbestaan van maatschappelijke organisaties en belangrijke sociale projecten bedreigen. En hopelijk kunnen we dan volgend jaar concluderen dat er vanaf 2021 alsnog minder bezuinigd hoeft te worden.

Op 29 oktober is er een inspraakavond over de nieuwe begroting. De gemeenteraad neemt op 19 november het uiteindelijke besluit. Hou de website van de gemeenteraad in de gaten voor meer informatie.

Emiel van der Herberg, Fractievoorzitter PvdA Lelystad

U kunt de concept begroting hier downloaden.

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg