Door Jop Fackeldey op 15 maart 2015

We kunnen kiezen

Zo’n week voor de verkiezingen merk je, ook al gaat het niet om gemeenteraadsverkiezingen, dat er iets aan zit te komen. Veel gesprekken gaan over de vraag: “wat denk jij (of soms U) dat het gaat worden”. Maakt het voor Lelystad wat uit ? Het antwoord op die laatste vraag is ja, dat doet het zeker. Op twee manieren. De provincie en het waterschap zijn partijen die – voor velen minder zichtbaar – grote invloed hebben op het lef- en woonklimaat, ook in onze stad. Dus maakt het uit wat voor kleur de nieuwe coalitie krijgt. En natuurlijk – alhoewel dat eigenlijk heel vervelend is – het gaat ook om de eerste kamer. vervelend, omdat weinig recht doet aan hetgeen bijvoorbeeld onze Marc Witteman in Flevoland gepresteerd heeft voordat hij burgemeester werd. Maar goed, het is zoals het is. Een stemadvies zal wel niet nodig zijn voor diegenen die mij goed kennen….#ikstempvda Weet U waarom ?De afgelopen jaren waren ook in onze stad voor velen niet makkelijk. Maar ons land en ook onze stad vindt langzaam de weg naar boven. Ik schreef er vorige week over in mijn weblog. De economie groeit weer, steeds meer werkzoekenden vinden een baan, huizen worden weer verkocht.Op die weg moeten we verder. Maar dat gaat niet vanzelf. SP en PVV zijn uit op een val van het Kabinet. D66 en CDA willen extra bezuinigen op zorg en sociale zekerheid. En een meerderheid van rechtse partijen tekent zich af. Ik ben er van overtuigd dat dat slecht voor ons land en voor onze stad is. Uw stem is dus nodig. Kies woensdag voor de weg van herstel. Met een sterke PvdA blijven we werken aan een land waar iedereen een goed leven kan leiden. Waar meer mensen de zekerheid van goed werk hebben, met een vast contract en een fatsoenlijk salaris. Een land waar we niemand uitsluiten en iedereen erbij hoort.Uw stem telt woensdag. Gebruik ‘m!

Dat dat herstel doorzet werd deze week ook weer eens in de praktijk bewezen. De bouw van 13 woningen volgens het door de Lelystadse projectontwikkelaar Readyforliving ontwikkelde ‘ontzorgprincipe’ is begonnen. Ik mocht de eerste paal slaan  in aanwezigheid van de toekomstige bewoners.

15-064 Foto - Bouwstart 13 woningen Warande - Fotostudio Wierd 15-064 Foto 2 - Bouwstart 13 woningen Warande - Fotostudio Wierd

Het gaat om, naar smaak van de koper, kant en klaar afgewerkte en ingerichte woningen. Klussen na oplevering is niet meer nodig. Meteen na de sleuteloverdracht kan de woning worden betrokken en kan er worden geleefd in Lelystads jongste woonwijk. Opmerkelijk is de snelle verkoop van de woningen, waarvan de toekomstige bewoners ook nog eens uit alle delen van het land afkomstig zijn. Binnen 4 maanden is er voor alle 13 woningen een koper gevonden. Ook voor andere door Readyforliving ontwikkelde woningtypen bestaat volop interesse. Van de ook in Warande te bouwen 8 twee-onder-een-kap woningen zijn er al 7 verkocht. De laatste is onder optie. Readyforliving heeft plannen voor nog eens 9 rijwoningen in Warande. Daarnaast gaat Readyforliving woningen volgens hetzelfde principe bouwen in de wijk HanzePark.

Ik feliciteerde zowel de toekomstige bewoners als de ontwikkelaar met de te bouwen woningen. De woningmarkt trekt aan. Maar om daarvan te profiteren moet je ook een goed product neerzetten. Readyforliving is een ontwikkelaar die goed aanvoelt wat de woonconsument van nu wil. En die doorheeft dat als je dat woonproduct ook nog eens kunt neerzetten in een stad die in de basis al op orde is, zich nog volop aan het ontwikkelen is, met perspectieven voor de toekomst, dan kan succes niet uitblijven. Ontwikkelaar en bewoners hebben dan ook het grootste gelijk met hun keuze. De snelle verkoop en de bouwstart vandaag bewijzen dat.

Naast verkiezingen was er natuurlijk voldoende werk om mee door te gaan.Voor een groot deel achter de schermen. Zo was ik 2 dagen voor en deels namens de VNG op pad. er speelt veel op bijvoorbeeld het gebied van de nieuwe omgevingswet. Een wet die belangrijker gaat worden dan menigeen nu doorziet en waarbij het als het goed is ook een enorme stap vooruit gaat betekenen voor ook onze inwoners. De wet regelt o.a. dat in plaats van de traditionele en formele inspraak de gemeente bij alle ruimtelijke ontwikkelingen “stakeholders”aan de voorkant moet betrekken. Blij dat ik me met en namens de VNG druk mag maken over de vraag hoe we dat regelen en hoe we dat principe goed in de wet verankerd krijgen.

En ook op ons ondernemersplein kunnen we goed merken dat de economie op gang komt. Graag maak ik alvast even reclame voor de startersmarkt. Ondernemersplein Lelystad organiseert maandag 13 april van 17.00 tot 20.00 uur een Startersmarkt. Deze is met name bedoeld voor beginnende ondernemers, maar iedereen die meer wil weten over de mogelijkheden om te ondernemen in Lelystad is van harte welkom. Startende ondernemers, beginnende zzp’ers of mensen die van plan zijn voor zichzelf te beginnen, worden op de beurs voorgelicht over mogelijkheden, de do’s en don’ts van het ondernemen en de rol die de partners binnen het Ondernemersplein daarbij kunnen spelen.
Er zijn o.a. stands en/of presentaties van Zelfstandigenloket Flevoland, Rabobank, Kamer van Koophandel, de StartersAcademie, MKB Doorstart, Ondernemersklankbord etc. De Startersmarkt vindt plaats in het Stadhuis. De toegang is gratis.