Door Jop Fackeldey op 5 maart 2016

We lossen het graag op

Die kreet is mij een beetje uit het leven gegrepen. Oplossen, daar ben je als bestuurder toch een beetje voor op deze aardkloot. Nou is het plaatje dat bij dit artikel staat de kern van het bedrijf Certion, waar ik een bedrijfsbezoek aan mocht brengen. Een prachtig bedrijf overigens dat vanuit Lelystad steeds mooiere toekomstperspectieven weet te ontwikkelen. Immers, onderhoud en reparatie aan bestaande windmolens, dag en nacht, door de week en in het weekend is een groeiende markt. We spraken over wat er nodig is voor die groei, waar we als overheid bij kunnen helpen en hoe we gezamenlijk ervoor kunnen zorgen dat ook onze Lelystedelingen in aanmerking kunnen komen als de personeelsbehoefte groeit.

En dat brengt me meteen op een tweede bijeenkomst, de Cedris-lezing in Den Haag. De lezing werd deze keer verzorgd door Mariëtte Hamer, de voorzitter van de SER. De liefhebber moet hem maar eens nalezen. Maar de kern was voor mij helder. we moeten in Nederland op weg naar een Sociale Werkvoorziening nieuwe stijl. Hoe dat dan moet ? De discussie die volgde maakte mij trots op Lelystad maar vooral ook op ons werkbedrijf. Want daar gebeurt eigenlijk gewoon waar de deskundigen nog over blijven discussiëren. Er is een nauw samenspel tussen onderwijs en werkervaring, er is en breed netwerk van bedrijven en er zijn buitengewoon goede uitstroomresultaten. Dat vertellen we misschien we eens te weinig.

Over vertellen gesproken, zaterdag mocht ik weer eens voor mijn maandelijkse praatje naar Radio Lelystad.

IMG_2684

Dat is iedere keer opnieuw weer leuk. Tijdens het radio café in de bibliotheek geeft Leny mij de kans zoveel mogelijk positieve dingen over onze stad te zeggen. En ik heb altijd tijd tekort.

En zo was het weer een positieve week. Een vakantieweek, dus heel veel externs valt er niet te melden. En die kleine dingen, dat oplossen van individuele problemen voor veelal ondernemers….dat is een beetje corebusiness, maar dat past dan weer niet zo erg in deze blog……