Door Jop Fackeldey op 7 september 2014

We zijn er weer

Het is u natuurlijk al lang opgevallen….het reces is weer voorbij. Al weer een aantal weken. Het duurde even om het ritme te pakken te krijgen, maar we zijn er weer. vanaf nu weer trouw iedere zondag mijn weblog, een aantal willekeurige wederwaardigheden, ervaringen of observaties. en ja, u mag nog steeds reageren….

In de vakantie genoten van zomerfeesten en Gentse feesten, van een stedentrip naar Talinn, Riga en Vilnius, van de Belgische kust en eigen vooral de Belgische terrassen van het weer en van mijn gezelschap. Zomaar een greep uit ruim 3 weken vakantie. En toch, het maakt ook trots. Trots op Nederland tijdens die verschrikkelijke gebeurtenissen rondom de MH17, trots op “mijn” lelystad als ik onze situatie vergelijk met vele andere steden. Kortom verkwikt en verfrist weer volop aan de slag.

Toch gebeurt er in zo’n vakantieperiode ook nog wel wat. Zo werd ik gevraagd een zomercolumn te schrijven in het blad van het IPO (overleg van de provincies). Ik kon het niet laten om het daarin nog even over de omgevingswet en de rolverdeling tussen provincies en gemeenten te hebben…

In de zomer is ook hard gewerkt aan de zogenaamde medingenapp. Als u zich afvraagt wat die heren op de foto bij deze blog licht uilig staan te kijken naar hun handen: collega John van den Heuvel en ik doen een melding over een scheefliggende fietsenstandaard in de openbare ruimte. Onze inwoners  kunnen voortaan met hun smartphone een melding doen bij de gemeente als iets niet in orde is in de openbare ruimte of in de directe woonomgeving. Melden kan via de MijnGemeente app. Inwoners van Lelystad konden al eenvoudig via de reguliere kanalen zoals de website, e-mail en telefoon een melding doen, maar met de MijnGemeente app wordt het allemaal nog eenvoudiger. Een melding over bijvoorbeeld een losliggende stoeptegel, kapotte verlichting of gedumpt afval, kan nu ter plekke via de smartphone gemeld worden, inclusief beschrijving en eventuele foto. De melding komt direct bij de opzichter van de gemeente terecht, die deze snel kan oppikken. Als de status van de melding wijzigt (in behandeling genomen, afgehandeld) krijgt de melder hiervan een e-mail. De gebruiker kan de app eenvoudig overal in de stad (en bij andere aangesloten gemeenten) gebruiken omdat de gps-locatie ter plekke wordt herkend. Voor het doen van een melding is het alleen de eerste keer noodzakelijk om de persoonsgegevens in te voeren.  het duurt even, maar dan heb je ook wat.

dmc

Hetzelfde geldt voor de Dutch Match Cup die aanstaande is. Op de foto geven we met de organisator Joop van Diest en de directie van de internationale tour de aftrap.  Een hele week lang activiteiten, voor zeilers, voor kinderen, voor zeilliefhebbers, voor lelystedelingen, voor…Deze eerste editie is in no-time in elkaar gezet. Met volgens mij voor elk wat wils.  maar uiteraard voordat het zover is eerst komend weekend weer onze start van het Culturele seizoen: lelystart . Ook nu weer een spetterend programma, niet alleen op de vrijdag- en zaterdagavond, maar ook overdag. van muziek tot dans, van theater naar culinair. Ik heb er nu al zin in.

De meeste tijd gaat momenteel natuurlijk zitten in de voorbereiding van de begroting. U kunt daarover meepraten. we willen graag inwoners, instanties en ondernemers veel meer te betrekken bij belangrijke vraagstukken. Een volgende bezuinigingsronde wordt mogelijk voor veel mensen direct voelbaar. Dit is de reden datwe inwoners wil vragen samen na te denken over keuzes die gemaakt moeten worden. dat kan on-line, via het stadpanel, via stadgesprekken en tijdens speeddates tijdens de dag van de democratie die tijdens lelystart wordt gehouden.  De uitkomsten van deze peiling zullen we  mee laten wegen in de discussie over de te voeren koers bij de bezuinigingen. De gemeenteraad zal uiteindelijk de begroting met de bezuinigingen voor de komende jaren vaststellen. Ik hoop u dus te zien tijdens lelystart, tijdens een van de feesten, tijdens de dag van de democratie of zomaar in onze stad !