3 september 2017

Joplog: We zijn weer terug

We zijn weer terug. Het reces is bijna voorbij, het seizoen komt er weer aan. Ik hoop dat iedereen in de afgelopen maanden genoten heeft van de vakantie en lekker uitgerust weer aan de slag kan. Is er stilgezeten de afgelopen maanden. welnee, zeker niet. Kijk maar eens om je heen. Flevokust vordert (afgelopen weekend tijdens de open dag konden we trots de vorderingen presenteren), het werk aan de luchthaven en de terminal vordert, de eerste heipalen zitten in de grond en het werk voor de vestiging van Inditex is begonnen. Wat wel heel mooi is. is dat met het contract van de Lelystadse Boer met Dura Vermeer opnieuw zichtbaar wordt dat de afspraken die we met Lelystad Airport gemaakt hebben werken. We zorgen dat d eluchthaven bij gaat dragen an onze economische ontwikkeling en groei van de werkgelegenheid voor Lelystad en Flevoland. Voor het stadshart hebben we belangrijke beslissingen genomen en knopen doorgehakt en aan de kust konden we genieten van zomerdrukte en ons vast spiegelen aan de HISWA die we er volgend jaar gaan zien. Genoeg te beleven dus.

Over publiciteit hadden we ook niet te klagen….en dan vooral ook over…. de routes. Dat geeft weer allerlei aanleidingen tot het overdoen van discussies. Want ja, die routes zijn uitgebreid onderzocht op milieueffecten, op effecten op leefbaarheid en overlast en op “vliegbaarheid”. En dat kan natuurlijk altijd anders. Maar het probleem voor gemeente A oplossen, betekent het verplaatsen van het probleem naar gemeente B. Want vliegtuigen vliegen altijd ergens en veroorzaken dus altijd ergens overlast. Daar is na heel veel discussie een knoop over doorgehakt, waar de Raad van State een advies over heeft gegeven en ook de Kamer zijn oordeel over gegeven heeft. Klaar zou je dus denken…. nou niet dus. En dan lopen feiten en fictie heel hard door elkaar heen. De feiten staan wat mij betreft hier goed op een rijtje.

Nou ja, we gaan het zien. Gelukkig lijkt iedereen er van overtuigd dat er niets de ontwikkeling en de planning van de luchthaven in de weg mag staan. En daar zitten we bovenop ! Wat dat betreft hoeven we ons komenden weken niet te vervelen met zaken als hoorzittingen in de Tweede Kamer over  luchtverkeersverdeling, uitkomsten van onderzoek naar de routes en de second opinion daarop en het Algemeen Overleg in de Kamer. Voor en achter de schermen blijf ik me sterk maken voor de centrale boodschap”: afspraken nakomen en geen verdere vertraging ; problemen niet met schijnoplossingen tijdelijk oplossen maar keihard werken aan het zo snel mogelijk herzien van het luchtruim zodat de meest optimale inpassing mogelijk wordt en Lelystad kan groeien zoals de markt dat vraagt.

Op naar een mooi nieuw seizoen dus. Ik heb er zin an……