Door Jop Fackeldey op 9 maart 2015

Zullen we het positief houden ?

Zullen we het positief houden. Dat had ik me voorgenomen bij de gesprekken op de markt. Want ja, we staan er weer. de verkiezingen in aantocht. En het zijn me toch een partij leuke gesprekken. Die zonder uitzondering positief zijn. natuurlijk is er kritiek, maar – laat ik daar eerlijk over zijn – het overheersende sentiment was positief. Misschien dat de mensen dit plaatje eigenlijk wel aanvoelen. door met het herstel

En dat was meteen een samenvatting van de hele week. Er was gelukkig veel positiviteit. Kijk alleen maar eens naar de publicaties over onze luchthaven. Die speelt een rol in de verkiezingen, zo bleek bij 1 vandaag. Maar ook de publicaties in onder andere het Financieel Dagblad over de start van de aanbestedingen of het interview met Schiphol topman Jos Nijhuis in Zakenreis laat zien dat het nu echt menens is met de ontwikkeling van onze luchthaven. Items om blij van te worden.

Wat ik zelf leuk vond deze week was de introductie van de Kafkaknop. Waar gaat het om: Overbodige of tegenstrijdige regels, ingewikkelde formulieren. Ieder jaar opnieuw dezelfde gegevens invullen. Wie dit als ondernemer bekend voorkomt, kan in Lelystad met ingang van maart 2015 de ‘Kafkaknop’ gebruiken. Dit is een button die we op op de website van Ondernemersplein Lelystad hebben geplaatst, waarmee ondernemers Kafkaëske situaties binnen de gemeente Lelystad kunnen melden. We werken t al hard gewerkt om ervoor te zorgen dat er geen onnodige of tegenstrijdige regels bestaan, dat onnodig ingewikkelde procedures worden voorkomen of dat te lange en te ingewikkelde formulieren worden gebruikt. Toch kan het zijn dat ondernemers nog steeds aanlopen tegen in hun ogen onnodige bureaucratie. En daar gaan we wat aan doen. De Kafkaknop op de website is voor ondernemers die vastlopen in gemeentelijke regels. Dit is een continu doorlopend verbeterproces. Je kunt nooit zeggen: we schonen de regels op en verbeteren de dienstverlening, nu is het klaar. Het blijft een kwestie van samen optrekken met bedrijven en meebewegen met de tijd en met veranderende wensen en eisen vanuit de samenleving.

Wat afgelopen week ook leuk was waren de stadstafels, in mijn geval de ondernemerstafel, en het stadsgesprek. Vooral in de stadsgesprekken hebben we veel concrete ideeën opgehaald. Van  Glasvezel op bedrijventerreinen tot het realiseren van een vrachtwagenhub tot het advies: Wees brutaler, trots op de stad. Minder laf, meer lef kwamen voorbij. Ideeën waar we gezamenlijk met ondernemers wat aan kunnen doen. Ik ben benieuwd hoe Kees Bakker op basis van die 6 stadstafels en het stadsgesprek er een mooi advies van maakt. Weer een stapje in de zoektocht naar het antwoord op de vraag hoe we inwoners, bedrijven en instellingen beter en meer kunnen betrekken bij het maken van onze stad.

En dan tenslotte nog even iets heel anders. Eigenlijk beperk ik me op deze site alleen tot politiek relevant onderwerpen. maar ik maak voor één keer een uitzondering. Samen met 24 andere teamleden vormen we het Roparunteam Lelystad. Op de site van ons team schrijf ik waarom ik meedoe: ” Het blijft een adembenemende ervaring. Dat is ook de reden dat ik er in toegestemd heb dit jaar de rol van teamcaptain over te nemen. Omdat we ook nu weer een geweldig team om ons heen verzameld hebben. Elke dag opnieuw horen we in onze – soms heel nabije – omgeving wel dat iemand met die vreselijke ziekte kanker geconfronteerd wordt. Zij en hun omgeving merken dag in dag uit hoe die ziekte hun leven en hun perspectief ingrijpend verandert. Van nabij heb ik mogen en moeten meemaken hoe belangrijk het dan is dat er niet alleen in medisch opzicht steun is, maar dat er ook aandacht en steun is als duidelijk wordt dat genezing helaas niet meer aan de orde kan zijn. En als ik dan kijk naar de lijst doelen die we met zijn allen steunen, dan besef ik weer hoe belangrijk die steun is voor patiënten en niet te vergeten hun directe omgeving. In mijn dagelijks werk als wethouder heb je het vaak over grote lijnen en bestuurlijke uitdagingen, maar die vallen in het niet bij de uitdaging waar kankerpatiënten voor staan. Het is een fantastische ervaring om met zijn allen zo’n prestatie neer te kunnen zetten en daar , door goed voor onze Roparunners te zorgen, een bijdrage aan te kunnen leveren.” Met “onze”patiënten in het achterhoofd en in het hart gaan we er een mooie tocht van maken. Bijgaand filmpje laat mooi zien wat we doen en waarom. Dus daarom toch maar die uitzondering: steun ons ! Via de link komt U op de landelijke site waar dat kan. De patiënten verdienen het !