Door op 23 juni 2010

Voorjaarsnota

Gisteravond sprak de raad over de voorjaarsnota. Alhoewel deze beleidsarm was viel er toch het nodige te bespreken. De PvdA fractie is blij dat er nu niet veel nieuw beleid is voorgesteld. We zitten namelijk pas kort na de verkiezingen en na het vaststellen van de najaarsnota.

Dat betekent dat de afspraken uit het collegeprogramma moeten worden uitgewerkt en de financiele situatie op orde gebracht.

Dan kunnen we bij de najaarsnota goede besluiten nemen voor de volgende jaren. In het collegeakkoord is vastgelegd dat we voor minimaal tien miljoen gaan bezuinigen zonder dat effectief sociaal beleid wordt aangetast  en zonder lastenverhoging voor de burgers. Een verdraaiid moeilijke opgave die nu nog moeilijker is geworden door het slechte nieuws dat de jaarrekening bracht. Daarin bleek dat:

• er een miljoenen overschrijding over 2009 is.
  • de reserves beneden aanvaardbaar peil zijn
  • de begrotingsdiscipline slecht is getuige bijvoorbeeld het uit de hand lopen van de parkeerexploitatie.

Dit maakt duidelijk dat vorige college’s ondanks opeenvolghende reorganisaties de gemeente niet in control gekregen hebben.

Gelukkig hebben we nu een nieuw college met andere wethouders verantwoordelijk voor financien en personeelsbeleid. We verwachten dat duidelijk en effectief wordt ingegrepen omdat de PvdA fractie niet zal toestaan dat onnodig miljoenen weglekken en er dan geen geld over is voor werkgelegenheidsbeleid, instandhouding van de zorgvoorzieningen en goede wijkcentra om maar iets te noemen.

De eerste signalen uit het nieuwe college geven aanleiding voor voorzichtig optimisme:

• de nieuwe wethouder financien houdt geen wollige verhullende verhalen maar geeft open feitelijke informatie;
  • zonder dralen is een personeelsstop ingevoerd.

Ons college mag de steun van de PvdA fractie verwachten bij het zonodig hard ingrijpen om de organisatie in control te brengen.