Door Emiel van der Herberg op 15 september 2010

Inburgeren

In Lelystad zijn de afgelopen jaren veel mensen ingeburgerd. De inburgeringswet van VVD, CDA en specifiek minister Verdonk wordt volop uitgevoerd. En het is maar goed ook dat we die voorsprong hebben opgebouwd, want het kabinet lijkt nu de inburgering feitelijk de nek te gaan omdraaien.

En daarmee gaat meteen de klok een halve eeuw terug. De gastarbeiders zouden vanzelf wel integreren. Of ze zouden uiteindelijk weer vertrekken, dus dan was integratie helemaal niet nodig. Was het tolerant of onverschillig? De meningen daarover verschillen, maar dat maakt uiteindelijk ook niet zo veel uit. Het was een misrekening. Een misrekening die de Partij van de Arbeid tot op de dag van vandaag zwaar wordt aangerekend. Een misrekening waar deze partij wel van heeft geleerd.

Zo niet CDA en Christenunie. De nieuwkomer moet het in het vervolg grotendeels zelf uitzoeken. Wie wil inburgeren moet dat zelf maar betalen. Wie het niet kan betalen, kan niet aan de inburgering deelnemen. En dan kan het nog zo verplicht zijn: het gaat er gewoon niet van komen. Waar CDA en Christenunie dit zullen willen presenteren als een noodzakelijke ingreep, is in feite de onverschilligheid weer helemaal terug.

We kunnen ons prima voorstellen dat ook op inburgering bezuinigd moet en kan worden. Maar doe dat dan niet door koudweg je handen er van af te trekken en nieuwkomers maar aan hun lot over te laten.

Integratie als eenrichtingsverkeer werkt namelijk niet. We mogen en moeten van nieuwkomers vragen om in te burgeren, zodat ze volwaardig mee kunnen draaien in en bij kunnen dragen aan onze samenleving. Maar als dit land tegelijk in alles uitstraalt dat we het eigenlijk helemaal niet zo belangrijk vinden dat mensen integreren? Dan kan iedereen begrijpen dat er weinig van gaat komen. Sla anders Het land van aankomst er nog maar eens op na.

Lees ook de reactie van kamerlid Jeroen Dijsselbloem.

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg