Door op 4 april 2013

Plasterk steekt hand uit

Minister Plasterk heeft in de laatste gesprekken over de provinciale herindeling zijn hand naar Lelystad uitgestoken. Op de PvdA bijeenkomst in Atolplaza vroeg ik hem reeds hoe ik met de gevolgen om moest gaan als Lelystad in de toekomst geen provinciehoofdstad meer zou zijn en wat hij daarbij kon betekenen.

Op die bijeenkomst ontweek hij het antwoord nog, maar toonde begrip voor onze verschillende positie en verantwoordelijkheden in deze. Op de laatse bijeenkomst in het provinciehuis herhaalde Els Middelkoop in iets andere bewoordingen dezelfde vraag en toen antwoordde hij ruiterlijk. Hij zei: ik kan me goed voorstellen dat u in die situatie voorwaarden stelt aan uw medewerking. Maar…. zei hij ook: tot nu toe ontmoet ik alleen bestuurders die de hakken in het zand zetten.

Dat is nu precies waarop wij het college aanspraken. In een bijna raadsbreed ondersteunde motie vroegen wij het college in feite op te houden met alleen maar in de weerstand te gaan, maar op te komen voor het belang van Lelystad en met het kabinet te gaan onderhandelen over compensatie van het werkgelegenheidseffect indien de provinciale herindeling toch doorgaat.

Het is triest dat de minister in ieder geval die houding tot nu toe niet ervaren heeft. Naast wat uitlatingen in publieke sessies heeft ook de burgemeester erkend dat ze tot nu toe nog steeds niet in gesprek is geweest met de minister, alleen met een lagere ambtenaar.

Positief ben ik echte over het laatste site artikel van Jop Fackeldey. Waar hij tot nu toe ook uitblonk in vragen als: wat voor probleem wordt hier opgelost, maakt hij nu de move richting een meer oplossingsgerichte houding. Het verlies van de provinciale hoofdstadstatus is het laatste wat we midden in de huidige crisis kunnen gebruiken. Honderden arbeidsplaatsen staan op het spel. Dan past het vooral als onze PvdA- en VVD-wethouders hun landelijke contacten in kabinet en tweede kamer gebruiken om daadwerkelijke invulling van voorwaarden te bewerkstelligen als het kabinet op korte termijn besluiten gaat nemen.