Joplog: Lelystad bruist van energie

Door Jop Fackeldey op 20 januari 2018

Lelystad bruist van energie. Wij wisten dat natuurlijk al, maar in een artikel in de economie-bijlage van Trouw stond het nog eens mooi opgeschreven. Het werd geplaatst tegen de achtergrond van de discussie over de Luchthaven. Die discussie loopt natuurlijk nog steeds door.Dat zal komenden 2 weken nog wel even zo blijven. En ik blijf herhalen: het gaat om een zorgvuldige procedure en komenden weken zal duidelijkheid ontstaan of zorgvuldigheid en snelheid inderdaad zo te combineren zijn dat de geplande openingsdatum van 1 april 2019 niet in het gedrang komt. Ik kan dat nu nog niet beoordelen.

En ondertussen bruist Lelystad door, bijvoorbeeld in de woningbouw. Daar beleefden we deze week de Start van de bouw van seniorenwoningen Kempenaar. In de wijk Kempenaar is gestart met de bouw van negen seniorenwoningen. Ik mocht hiervoor officieel het startsein geven. Dat gebeurde door het afvuren van een kanon met confetti op de bouwlocatie, samen met toekomstig bewoonster Ineke Lauran. Ineke komt samen met haar man te wonen in een van de hoekwoningen. Aanvankelijk was zij niet ingeloot, maar zij was de volgende op de lijst nadat de eerste gegadigde voor de betreffende woning was afgehaakt. Zij woont nu in de Punter, maar omdat de woning te groot is nu ze ouder worden, hadden ze zich ingeschreven voor dit project.

De seniorenwoningen worden gerealiseerd op de voormalige paardenweide. Initiatiefnemer is de Stichting Seniorenbouw Lelystad die al meerdere woonprojecten voor senioren in Lelystad heeft laten bouwen. De woningen zijn alle gelijkvloers, bestaande uit een woonkamer, keuken, badkamer/toilet, twee slaapkamers en een berging. Deze woningen bieden de mogelijkheid om langer zelfstandig te blijven wonen. De oplevering zal naar verwachting rond juni 2018 plaatsvinden. De vraag naar seniorenwoningen is groot. Bij de Stichting Seniorenbouw staan meerdere belangstellenden ingeschreven. We gaan op zoek naar mogelijkheden om op meer plekken binnen Lelystad aan de vraag naar seniorenwoningen tegemoet te komen. Het is een mooi particulier en Lelystads initiatief !

Dinsdag hadden we de een-na-laatste (inhoudelijke) gemeenteraad. Daarin werd het woningbouwprogramma vastgesteld. Een programma waar we mee voor de dag kunnen komen. Er worden Sociale Huurwoningen toegevoegd en steeds meer woningbouwlocaties krijgen een concrete invulling. Met de uitvoering van de woonvisie zijn we zo mooi op weg. En met een aantal bedrijfsbezoeken en overleggen in Den Haag  (en een stormachtige reisdag met veel vertraging) zat de week zo weer lekker vol !