Door Jop Fackeldey op 17 april 2011

Sleutelposities

Sleutelposities, letterlijk en figuurlijk werd zo maar de rode draad door deze week. Het begon na een drukke maandag met veel overleggen en afronding van de besprekingen over kadernota en jaarstukken. Inhoudelijk zijn we het eens, nu nog de laatste hand leggen aan teksten en lay-out. In het begin van de avond aan bijeenkomst met ondernemers uit de waagpassage. Daar hebben we gezamenlijk zorgen. veelal wordt daarbij de gemeente een sleutelpositie toegedicht. Maar dat is maar beperkt waar. Het leeuwendeel speelt zich af tussen eigenaar en verhuurder en tussen eigenaar en de (verhuur)markt. Maar ik denk dat we een aantal goede afspraken hebben kunnen maken om te kijken of we het leed kunnen verzachten, want daar komt het wel op neer.

In letterlijke zin was deze week twee keer sprake van een sleutelpositie. Ik mocht de sleutel van een woningbouwproject "in oplevering"overhandigen aan de (nieuwe) bewoners. Dit keer in Hanzepark en in de Warande. Twwe qua vormgeving en ligging heel verschillende projecten, maar wel met een vergelijkbare doelgroep: veelal starters op de woningmarkt. En dat is mooi. tegelijkertijd realiseren we ons dat – hoe mooi deze projecten ook zijn – we wel de balans in het woningbouwprogramma moeten houden en niet alleen maar in de goedkope sector moeten laten bouwen.

Imago speelt een belangrijke rol als het gaat om het aantrekken van nieuwe inwoners en nieuwe bedrijven. vandaar dat we als College – inmiddels zo lijkt het gesteund door een ruime meerderheid in de Raad – blijven gaan en staan voor citymarketing. Die visie mocht ik ook verdedigen tijdens een congres over de identiteit van de stad. Met collega wethouders uit o.a. Zaandam en Amersfoort een leuk debat gevoerd. Achteraf was ik eigenlijk best een beetje trots op wat we neer konden zetten. Ons city-marketing verhaal klopt, en dan kun je de discussie goed voeren met je collega's. 'En dan blijkt maar dat er nog niet overals zo over is nagedacht. Nu hopen dat de Raad dat volgende week ook (h)erkent.

De week kende een leuke afsluiting. ik was aanwezig bij de opening van de tentoonstelling Drieluik Flevoland in het Nieuw Land Erfgoedcentrum, met prachtige foto's van onze Lelystadse Camilla Zeguers. En daarnaast veel aandacht voor en in de Bataviahaven. Niet alleen was deze het toneel van de Hiswa gebruikte botenbeurs (de grootste in europa zo begreep ik), maar ook hebben collega Willem de Jager en ondergetekende mogen aankondigen dat we ons zowel qua sport als qua city-marketing de komende jaren gaan focussen op Lelystad als stad van de watersport. In dat kader kondigden we aan dat de Bataviahaven en Lelystad gaan voor de nominatie als etappeplaats voor de World Match Racing Tour van 2013. lijkt me fantastisch !

Fantastisch was ook de zaterdagavond. De band Brainbox gaf een optreden in Underground. Ik had beloofd om als speciale gast tijdens deze nostalgische avond te fungeren als barman. In januari van dit jaar onthulde ik de volledig nieuwe huisstijl van Poppodium Underground en beloofde destijds een keer bier te komen tappen. Het optreden van Brainbox is hiervoor een mooie aanleiding. En ik heb genoten, van de muziek, van de sfeer en van de ploeg vrijwilligers. Maar ik kon wel merken dat ik – toen ik na het schoonmaken om 03.00u thuis was, dat ik toch iets ouder ben geworden….ven het niet meer gewend 😉