Door Jop Fackeldey op 20 februari 2011

Werken voor de toekomst.

Het zijn van die weken dat je met elkaar hard aan het werk bent, maar dat je er nog niet zoveel van ziet. Werken voor de toekomst. Dat was deze week zeker zo. zo hebben we in vele overleggen uitgebreid stil gestaan bij de bezuinigingsoperatie waarvoor we staan. Welke taken kunnen en willen we blijven uitvoeren en waar moet het een stapje minder. dat levert indringende gesprekken met medewerkers op, maar ook vooral veel denkwerk. Want het risico is dat je gaat kaasschaven of alles maar efficiency noemt. maar dat houdt een keer op. we zullen nu ook echt moeten aangeven wat we minder doen. onderbouwd, beredeneerd en op basis van een politieke afweging. En dat is best nog een spannend proces de komende weken.

In dat kader was de beeldvormende sessie over het werkplan 2011 van City Marketing eigenlijk wel een beetje onthutsend. we komen nog te spreken met de raad over de voortzetting city-marketing van 2012 en de evaluatie van de resultaten tot nu toe. daar zou het nu niet over moeten gaan. De Raad zou "slechts"kennis moeten nemen van het werkplan. Maar dat gebeurde dus niet. er werden vooral heel veel vragen over de toekomst gesteld, zelfs zodanig dat ik me afvroeg of het werkplan wel goed gelezen had. Zo hadden we een discussie over de overhead. Die is laag. In het werkplan staat de post personeel afzonderlijk genoemd. En kennelijk zagen deze en gene dat voor overhead aan. terwijl we juist uitputtend verteld hebben dat die medewerkers op alle onderdelen direct productief werk verzetten. Nou ja, en zo meer. Het leek wel of er raadsleden hadden die het punt van het werkplan aan wilden grijpen om alvast – voordat ze de stukken over de evaluatie, de effectiviteit en het oordeel van het college over de toekomst gezien hebben – een ( populistisch ???) voorschot wilden nemen op de discussie. Tegelijkertijd besef ik dat je in een tijd van financiële krapte van hele goede huize moet komen om geld aan city-marketing uit te kunnen blijven geven. Met die spanning zullen we gezamenlijk om moeten gaan. Ik hoop op een goede inhoudelijke discussie ter zijner tijd. En we komen volgens mij van goede huize…..

Werken voor de toekomst doen we ook in het stadshart. Zo vierden we deze week het hoogste punt van wat wij blok A noemen – de voormalige RABO-bank locatie. het pand gaat zich mooi voegen in het stratenpatroon. Mooi ook dat er steeds meer namen van huurde bekend worden. Een i-store bijvoorbeeld. Mooi dat die naar Lelystad komt – zeker voor deze i-phone verslaafde…. maar ook goede toevoegingen in de mode-branche en een health/fitness center. En dat is weer goed voor de activiteiten van et stadshart ook buiten winkel-sluitingstijd.

Over de toekomst gesproken: deze week werden ook de economische verkenningen van de metropoolregio gepubliceerd. ik was bij het symposium waar dat gebeurde. We doen het goed ! We is dan de regio Almere/Lelystad. Al 15 jaar de snelste groeier in de regio en relatief het minst getroffenen door de economische crisis. Volhouden die lijn in de toekomst !

En tenslotte, over de toekomst gesproken: de a.s. provinciale verkiezingen. ik was op woensdagavond bij het cultuurdebat. CDA en PvdA gaven onomwonden aan dat wat hen betreft de komende periode niet op Cultuur bezuinigd wordt. Daar zijn goede argumenten voor, en ik ben het er zeer mee eens. Die boodschap heb ik in mijn oren geknoopt.

Waar ben je naar op zoek?