Door op 28 april 2010

Landelijk congres in Nijmegen

Een bijzonder congres dat vooral in het teken stond van de vertrekkende en de komende leider van de partij. Een congres met een volle agenda dat dus strak geregisseerd werd door het presidium, dat blijkt toch altijd weer nodig.

Want op het verkiezingsprogramma waren ruim 600 amendementen ingediend en als je niet oppast willen alle indieners die ook nog mondeling toelichten. Al deze amendementen zijn door het presidium van een preadvies en toelichting voorzien. Tijdens vaststelling agenda werd de afspraak gemaakt alleen die hoofdstukken te bespreken waar de discussiepunten veelal lagen. Zo kon een redelijk tempo worden gehanteerd, die recht deed aan alle amendementen en alles in stemming worden gebracht.

Het congres stemde in lijn met de adviezen van het presidium waarna viel te constateren dat we een mooi en breed gedragen programma hebben vastgesteld.

Het congres stemde ook in met het aangaan van een lijstverbinding met GroenLinks.

Na het afscheid nemen van bewindspersonen en Kamerleden werd de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer zonder veranderingen op het concept vastgesteld, een compliment voor de kandidatencommissie o.l.v. Ella Kalsbeek.

Het congres werd omlijst door 4 inspirerende speeches. Lilianne Ploumen sprak over een lach en een traan, waarin zij met optimisme een nieuw begin en nieuwe leider verwelkomde en met weemoed afscheid nam van Wouter Bos: “beste politicus van onze generatie verlaat het toneel”. Mariëtte Hamer hield een pleidooi voor flexibele arbeidstijden om zorgtaken en andere verantwoordelijkheden beter te verdelen en over wat in de afgelopen periode onder leiding van Wouter Bos is bereikt. Een mooie, oprechte en emotionele toespraak met ook veel humor van Wouter Bos. Hij bedankte niet alleen iedereen en een aantal mensen in het bijzonder, maar zei ook dat hij zich lang heeft kunnen voorbereiden op dit zelfgekozen moment van afscheid nemen en zelf zijn opvolger heeft kunnen kiezen.

Wouter Bos kreeg bij dit afscheid voor zijn inzet en verdiensten de Gouden Speld van de partij opgespeld door Lilianne Ploumen.

Het congres werd afgesloten met de aanvaardingsspeech van Job Cohen waarin hij opriep: wees niet roekeloos, want het gaat om mensen en om banen. In zijn speech schetst Job Cohen het perspectief dat hij voor zich ziet: samen uit het economische dal klimmen, op een verstandige manier, en de inrichting van onze samenleving aanpassen aan de nieuwe tijd. Mensen vertrouwen geven in onze democratische rechtsstaat.