Door Jop Fackeldey op 18 augustus 2013

Onze leegstand

Beste lezer. Ook digitaal was er sprake van enige leegstand. Jullie hebben mijn blogs een tijd gemist. Nou ja gemist, dat weet ik niet (want er wordt eigenlijk nauwelijks op gereageerd), maar in ieder geval waren ze er niet. Technische problemen bij de site van de PvdA waren een goede aanleiding (smoes ??) om er even mee op te houden. Ik moet bekennen ook omdat ik me afvroeg of er nu iemand zou zijn die de blogs zou missen. De techniek is inmiddels vrijwel op orde, dus dat ‘argument’ gaat niet meer op. En voor mezelf heb ik besloten dat een blog ook een manier is om van me af te schrijven wat mij bezig houdt en om verantwoording af te leggen. En dat is wat je moet doen als bestuurder vind ik, verantwoording afleggen en aanspreekbaar zijn. Als deze blog erbij helpt, dan is dat prima. Maar dan mag u best wat meer reageren, via de site, via twitter (@JopFackeldey), via de mail ([email protected] of [email protected]) of op welke manier dan ook.

Wat mij deze week het meeste bezig houdt is, net als voor heel veel stadsgenoten, onze leegstand. Wat zou het mooi geweest zijn om hier een poster te kunnen laten zien in de serie ons parkeerprobleem, onze hangjongere of welke kreet dan ook uit onze succesvolle Lelystad geeft lucht campagne. Maar niets is minder waar. Onze leegstand in het stadshart is echte, keiharde leegstand. Het maakt je machteloos en zelfs boos als je door het stadshart loopt.

Het ingewikkelde is, is dat er niet één oorzaak aan te wijzen is: een deel wordt veroorzaakt door landelijke ketens die failliet gaan en dan in Lelystad ook sluiten (I-Centre) of juist open blijven (Free Record Shop). Maar helaas, de meeste blijven dicht. Een ander deel is veroorzaakt doordat de winkels bewust leeg gemaakt zijn met het oog op toekomstige herontwikkeling (de Waag) en nu slecht te vullen. En een ander deel red het op eigen kracht niet. Zelfs echte Lelystadse ondernemers die al sinds mensenheugenis in Lelystad zitten (Meeuwsen, Boom) redden het niet. En dat is zuur en meer dan zorgelijk. Er is ook een rode draad: omzetten dalen. Lelystedelingen hebben minder uit te geven, en dat wordt nu meer dan voelbaar. Dan, denk ik zo, ga je bijvoorbeeld in de modebranche de aanwezigheid van Bataviastad meer voelen en wreekt zich dat we geen ‘achterland’ hebben.

Maar wat doe je er aan, en meer specifiek, wat kan ik er aan doen. Natuurlijk hebben een taskforce ingericht om snel een plan te maken. Hoe kunnen we de beleving in het stadshart vergroten, het stadshart aantrekkelijker maken? Kunnen we leegstand tijdelijk creatief invullen. Zijn eigenaren en ondernemers bereid te verkassen, zodat we het stadshart compacter kunnen maken en hele blokken een andere functie kunnen geven. Kunnen we samen nieuwe ketens naar Lelystad aantrekken.

Maar zoiets duurt lang, te lang. En ondertussen holt het stadshart achteruit. Dat moeten we een halt toeroepen. Kan dat? ja, dat kan. Ik merk dat anders dan een half jaar gelden eigenaren zien wat er gebeurt en bereid zijn (mee) te bewegen. Ik lees ideeën en initiatieven die kansrijk zijn. We gaan komende weken echt aan de slag om samen met u ideeën te verzamelen voor het stadhuisplein. Zo snel als de mussen er niet meer wonen start de sloop van de waaggarage. Met de vestiging van de bazaar zien we het begin van een herinvulling van de waag. De taskforce hoopt binnen een aantal weken een samenhangend plan te presenteren. Dat ligt allemaal niet zo heel ver in de toekomst. En morgen ga ik met een aantal mensen rond te tafel om te kijken hoe en waar we kunnen versnellen. En er meer over communiceren. Want ook hier ligt de sleutel een beetje bij onszelf. Er is forse leegstand, maar er zijn ook nog heel veel goede en leuke winkels. Die kracht moeten we benutten. Met elkaar het stadshart versterken, daar gaan we voor de komende weken.

PS.
Waar het ook niet leeg was, ondanks het weer, was uitgast. Ook zo genoten? Ik wel. We mogen er trots op zijn dit festival alweer voor de 13e keer in ons natuurpark te hebben, En zo is er komend weekend elke week wel wat. Dutch Bird Fair (24 en 25/8), Kunstroute Lelystad (25/8), de nationale Stadsdichtersdag (7/9). Maar graag uw bijzondere aandacht voor de komende evenementen in ons stadshart: de kofferbakmarkt tijdens de koopzondag (25/8), de verzamelmarkt (7/9) en natuurlijk onze eigen seizoensopening: Lelystart (13 t/m 15/9). Voldoende aanleiding dus om naar ons stadshart toe te komen. Tot ziens!