Lelystad geeft licht (en geluid)
Economie en citymarketing stonden deze laatste week voor het reces centraal. Bij economie moeten we ons beperken dat de rol van de overheid beperkt is. we kunnen eigenlijk maar 2 dingen: gesprekken voeren met geïnteresseerde vestigers en proberen dat vestigen zo makkelijk mogelijk te maken. In het kader van mijn ambassadeurschap vermindering regeldruk organiseren we in februari juist daar over een symposium. Volg de link om alvast meer over het programma te lezen.
Aantrekken en vasthouden van bedrijven is hard nodig, zo bleek van de week opnieuw uit de werkloosheidscijfers.Flevoland deed het economisch (productie) gezien weliswaar in 2013 veel beter dan gemiddeld, maar had met bijna 11% van de beroepsbevolking verreweg de hoogste werkloosheid: De relatie tussen economische ontwikkeling van en de werkloosheid in de provincie is vrij zwak, vanwege de forensenstromen. Met andere woorden: de economische ontwikkelingen in Flevoland zijn goed (citaat uit CBS-rapport: In de provincies Flevoland en Drenthe groeiden de investeringen sterk, met respectievelijk 13,6 en 8,3 procent), maar de werkloosheid stijgt doordat mensen die elders werken, werkloos worden.
Dat neemt niet weg dat we samen met Citymarketing een opgave hebben liggen om werkgelegenheid aan te trekken en vast te houden. In het vastgestelde en goedgekeurde jaarplan van Citymarketing Citymarketing kan alleen effectief zijn als het geen incidentele investering is. Met het overdragen van taken en daarbij behorende budgetten een aantal jaren geleden heeft de gemeente een begin gemaakt om samen met de samenleving te werken aan de bekendheid en positie van onze stad. Met dit jaarplan laat City Marketing Lelystad overtuigend zien op welke wijze de kwaliteiten van onze stad voor wonen en werken voor het voetlicht gebracht worden. Belangrijk daarbij is dat we dat samen doen, samen met onder andere de ondernemers. daarom ben ik ook zo blij met onze Lelypas. Ik mocht afgelopen week in totaal 120 Lelypas cadeaukaarten uit aan de heer Booij van ASF Fischer en de heer Lindeman van Hanzewerk. Zij investeren in de Lelypas als onderdeel van hun Kerstpakketten. Daarnaast zijn er vorige week al 775 passen overhandigd aan de gemeente. Ook Sportbedrijf Lelystad, Lansink BV, Hebo Verhuur en City Marketing Lelystad hebben de afgelopen weken Lelypas cadeaukaarten aangekocht.
De Lelypas is een unieke combinatie van een cadeau- en loyaltykaart. Op de cadeaukaarten zoals uitgereikt aan de heer Booij en de heer Lindeman staat geld. Dit kan ingeleverd worden bij alle aangesloten ondernemingen. Daarnaast kunnen er ook punten gespaard worden met de Lelypas. Zelf een Lelypas cadeaukaart aanschaffen? Deze zijn te verkrijgen bij Vonk juweliers, Van Beek herenmode en The Read shop Lelycentre. Doordat de pas in heel Lelystad gebruikt kan worden zijn er volop kansen voor alle inwoners en ondernemers uit Lelystad. Ik ben ontzettend blij dat jullie de Lelypas inzetten als cadeaukaart. In totaal is er al voor €48.000 aan cadeaukaarten aangekocht, dit geld blijft dus allemaal in de stad. We gaan er van uit dat volgend jaar nog meer organisaties dit voorbeeld volgen. De €48.000 die dit jaar wordt besteed moet volgend jaar minstens zijn verdubbeld.
samen doen is ook de kern van de lelystad geeft licht-actie van deze week. Ter promotie van dit evenement Lelystad deelde City Marketing Lelystad Lelystad geeft licht-jes uit. De eerste mensen ontvingen de gadgets al tijdens de City Marketing Club op vrijdag 12 december. Daarna werd het winkelend publiek verrast in het Lelycentre en Batavia Stad Fashion Outlet. In de sfeervol verlichte straatjes van Batavia Stad Fashion Outlet mocht ik even meehelpen.
Gezamenlijk deelden wij 2500 Lelystad geeft licht-jes uit aan het winkelend publiek, dat genoot van een heerlijke dag kerst shoppen. Met het uitdelen van deze gadgets wordt het warme gevoel van Lelystad geeft licht verspreid binnen en buiten Lelystad.
Lelystad geeft licht is een evenement waarbij samenzijn en samenwerken centraal staan. De eerste activiteiten vonden plaats in het Stadshart op zondag 14 december. Met een drukbezochte Superveiling in de Promesse, het Straatmuziekfeest Stadshart Lelystad en een gezellige winterbraderie was dit een ideale aftrap. Ook werden er Lelystad geeft licht-jes uitgedeeld en was er een foto actie. De gadgets werden ook uitgedeeld in het Lelycentre, waar een spetterend optreden van New Land Trio plaatsvond. kortom, een mooie afsluiting van het jaar !
In wens alle lezers van deze blog sfeervolle en warme kerstdagen en een mooi begin van het nieuwe jaar. Ik meld me weer in 2015 !
PS in het kader van de cursus schaapachtig kijken – een must voor politici – wilde ik u deze foto niet onthouden….