Door op 13 mei 2011

Ex-verslaafde jongeren betrekken bij voorlichting

De Lelystadse Jongerenraad mag gevraagd en ongevraagd advies geven aan het college van B&W. Het voordeel van deze adviezen is dat ze door jongeren gemaakt zijn en vanuit hun zienswijze de adviezen gegeven worden. Dit kan een aanvulling zijn bij de besluitvorming.

Zo adviseerde de Jongerenraad om bij drugsvoorlichting op middelbare scholen naast de informatie van een professionele instantie, Tactus verslavingszorg, http://www.tactus.nl/ , aanvullend ook een ex-verslaafde jongere, dus een ervaringsdeskundige leeftijdsgenoot zijn/haar verhaal te laten vertellen. De Jongerenraad kwam tot deze aanbeveling na een onderzoek onder 250 Lelystadse scholieren. De week kwam naar buiten dat het college het advies van de Jongerenraad niet gaat opvolgen.

Dat vindt de PvdA jammer en een gemiste kans. Natuurlijk is het goed om een deskundige instantie voorlichting over drugsgebruik op jonge leeftijd met alle gevolgen te laten verzorgen, maar….. het daarnaast laten vertellen van het persoonlijk verhaal van een ex-drugsverslaafde jongere kan naar de mening van de PvdA een goede aanvulling zijn om jongeren te overtuigen en te motiveren niet met drugs te beginnen. Jongeren kunnen zich spiegelen en de ex-verslaafde jongere kan bijdragen aan het motiveren van jongeren om, zoals de voorzitter van de Jongerenraad Djilani Kuslun, zo mooi verwoordde “niet alleen nee durven of kunnen zeggen, maar nee willen zeggen”. In Edam en Volendam zijn hiermee positieve resultaten bereikt.