Door op 12 juni 2010

Raad tijdens busrit geïnformeerd over waterbeheer in Flevoland

Op uitnodiging van Waterschap Zuiderzeeland hebben raadsleden zaterdagmorgen 12 juni tijdens een busrit uitleg gekregen over het waterbeheer in Lelystad en Flevoland.

Waterschap Zuiderzeeland beschermt Flevoland tegen wateroverlast of watertekort en zorgt voor schoon water in Flevoland. Tegelijkertijd moeten deze activiteiten bijdragen aan versterking van de natuur. Waterschap Zuiderzeeland probeert de dijken zoveel mogelijk op natuurlijke wijze te beheren.  Immers zonder dijken was/is er geen Flevoland. We spreken over 265 km dijken en 1.200 km sloten, tochten en vaarten.  Zij zijn een wezenlijk onderdeel van het Flevolandse landschap. Aan het einde van de vaarten staan de gemalen, die water uit de polder pompen. Er zijn 7 hoofdgemalen, 5 ondergemalen, 59 rioolgemalen en 5 afvalzuiveringsinstallaties; zij worden onderhouden door 250 volledige arbeidsplaatsen.

Voorlichting over het water wordt aangeboden aan groep 7 van basisscholen en leerlingen van het technasium. Meer weten over Waterschap Zuiderzeeland: www.zuiderzeeland.nl. Namens de PvdA waren de raadsleden Jos d’Arnaud-Appelo en Emiel van der Herberg aanwezig.