Door op 25 maart 2011

PvdA amendementen Wmo unaniem aangenomen

22 Maart 2011 heeft de gemeenteraad van Lelystad op voorstel van de PvdA 2 amendementen betreffende de individuele verstrekkingen unaniem aangenomen.  De raad is niet over één nacht ijs gegaan om tot deze besluiten te komen.  3 Beeldvormende sessies, 1 oordeelvormdende sessie en het raadplegen van de adviezen van de Wmo cliëntenraad  waren er voor nodig om inzicht te krijgen in de gevolgen van de voorstellen van het college.

De PvdA heeft vanaf het eerste uur aangegeven dat er niet gekort mag worden op de geïndiceerde uren huishoudelijke hulp;  ‘Handen Af van de Huishoudelijke Hulp’ was en is ons credo!  De gemeenteraad was dat unaniem met ons eens.  De leges van de invalidenparkeerkaart en -plaats kunnen nu, door het unaniem aannemen van het PvdA amendement, door de gebruikers in termijnen betaald worden.

Het dillema  van de PvdAfractie was ‘hoe handhaaf je effectief sociaal beleid in een tijd van economische recessie en teruglopende rijksbudgetten’.  Niet korten op de houdelijke hulp betekent dat je het geld ergens anders vandaan moet halen en het gaat om 413.000 euro. Dat is een hoop geld! De PvdA heeft in de afgelopen jaren steeds gehamerd op forse bezuiningen en dat hebben niet gedaan omdat we dat zo leuk vinden, maar wel om echt sociaal beleid wat er toe doet voor nu en toekomst veilig te stellen.

Bij de kadernota zullen er moeilijke beslissingen moeten worden gemaakt. Wij zijn ons daar terdege van bewust.  Nu de winter voorbij is, het ijs is gesmolten, wetend dat de gemeente niet in het geld zwemt, gaan wij ons inzetten voor behoud van betaalbaar sociaal beleid enerzijds en zoeken wij anderzijds naar besparende maatregelen voor de toekomst.