Door op 29 november 2012

Stapeling van bezuinigingen tijdens transitie jeugdzorg

De transitie  jeugdzorg van provincie naar gemeenten is per 2015 een feit. Het betekent dat vanaf 2015 gemeenten verantwoordelijk worden voor alle jeugdzorgtaken. Het vereist van gemeenten een adequate aanpak om de continuering van zorg veilig te stellen, want niemand wil immers dat er tijdens de transitie een kind tussen de wal en het schip valt.

Een bijkomend probleem voor gemeenten is dat de transitie gepaard gaat met een forse bezuinigingslag. De VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten)  is namens de gemeenten akkoord gegaan met een bezuiniging van 10%  omdat gemeenten besparingen kunnen realiseren doordat ze alle jeugdzorg in één hand krijgen en daardoor efficiënter de zorg kunnen realiseren.
Vervolgens heeft het Lenteakkoord een bezuiniging van 2.65 % toegevoegd  en het huidige kabinet doet er nog eens 5% bij. Dat is totaal een bezuiniging van bijna 18 %.

Voor Lelystad is dit extra zuur omdat er in Lelystad relatief veel jongeren zorg vragen. Landelijk is het 2.2% , volgens de laatste gegevens in Lelystad 3.4 % en jaarlijks zal de  instroom groeien.

De PvdA maakt zich hierover ernstige zorgen. In de huidige tijd van bezuinigingen ontkomt ook de jeugdzorg  niet aan bezuinigingen.  Slim inkopen van zorg is natuurlijk een pre maar  neemt niet weg dat deze stapeling van bezuinigingen voor Lelystad wel heel negatief kan uitpakken.

Met het rijk moeten nog afspraken gemaakt worden over de verdeelsleutel van het landelijke jeugdzorgbudget. Het is mogelijk dat net zoals bij de Wmo, het beschikbare budget volgens een verdeelsleutel wordt verdeeld. Een nadeelgemeente zoals Lelystad zou dan een groter budget kunnen ontvangen dan een voordeelgemeente ( weinig jongeren in de jeugdzorg).

De PvdA heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college. Wij willen van het college weten of er stappen zijn ondernomen om bij het rijk aan te geven dat deze stapeling van bezuinigingen voor Lelystad extra nadelig uitpakt  gezien de jeugdzorgproblematiek in onze gemeente.

En natuurlijk zullen wij bij onze eigen landelijke PvdA aandacht vragen voor onze zorg over de rijksbezuigingen tijdens de transitie jeugdzorg en wat dat betekent voor onze Lelystadse jeugdzorgproblematiek.