Door op 3 januari 2011

Zware dilemma’s in Wmo

De gemeente heeft op grond van de Wmo een compensatieplicht voor mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem en voor mensen met een psychosociaal probleem. Dit betekent dat de gemeente ter compensatie van de beperkingen die mensen ondervinden bij zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie, voorzieningen moet treffen die hen in staat stellen om een huishouden te voeren, zich te verplaatsen in hun woning, zich lokaal te verplaatsen per vervoermiddel en om medemensen te ontmoeten en op basis daarvan sociale verbanden aan te gaan.

Dit bovenstaande is te lezen in de inleiding van het rapport bij het raadsvoorstel Aanpassing individuele verstrekkingen Wmo voorzieningen.

Uitgaande van solidariteit is het een duivels dilemma; mensen met beperkingen, nog meer beperkingen gaan opleggen. Hoe doe je dat op een eerlijke en menselijke manier?

Uitgaande van de huidige financiële situatie is het te billijken dat iedereen de broekriem wat gaat aantrekken. Maar welke keuzes moeten wij hierbij maken? Dat is waar de fractie zich het hoofd over breekt. Wij staan voor het principe dat noodzakelijke hulp niet gekort kan en mag worden. Ook denken wij dat sterke schouders zwaardere lasten beter kunnen verdragen, wat betekent een bijdrage vragen naar draagkracht.

Maar daar ben je er waarschijnlijk nog niet mee. Wij verwachten een open en oprechte discussie in de gemeenteraad en zullen ons sterk maken voor de zwakkere medemens in onze gemeente.