Door Jop Fackeldey op 3 november 2013

Daar aan die (Flevo)kust.

Normal

mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

Afgelopen week was het dan zo ver.  Na een aantal maanden keihard werken mocht ik afgelopen donderdag de stand van zaken Flevokust presenteren. Ik ga dat hier niet samenvatten. Alle informatie is te vinden op: http://www.lelystad.nl/4/Nieuws-Algemeen/Nieuws-2013-Oktober/Uitgewerkt-plan-Flevokust-aan-hand-van-raadscriteria.html of op de eigen Flevokust site: http://www.lelystad.nl/flevokust. En de liefhebber kan het beluisteren op: http://www.omroepflevoland.nl/kijken/over-flevoland-gesproken/02-11-2013

Ik ben trots op het resultaat. Trots op vooral de groep medewerkers die zich uit de naad gewerkt heeft om in ultra korte tijd een resultaat neer te zetten dat vertrouwen biedt. Met het aanbod dar Gedeputeerde Staten gedaan hebben is in goed overleg een belangrijke doorbraak in het dossier bereikt. Met name de succesvolle  jacht op ladingsstromen laat zien dat als het moet we in Flevoland heel snel en effectief samenwerking voorop kunnen stellen. Nu is de politiek aan zet: onze  Raad en provinciale staten.  Daar heb ik vertrouwen in. Zijn er dan geen zorgen ? Natuurlijk zijn die er wel. Ik snap heel goed – ondanks dat sommigen er belang bij hebben een ander beeld te scheppen  – dat inwoners zich zorgen maken, zeker als ze relatief dichtbij wonen en voor hun (boeren)bedrijf afhankelijk zijn van de kwaliteit van land, lucht en water en niet te vergeten van het imago van het gebied. Vandaar dat we – ondanks dat dat wettelijk niet hoeft – aan de voorkant afspraken willen maken over handhaving en toezicht. Vandaar dat we een bedrijvenlijst gemaakt hebben waar niet – zoals op andere bedrijventerreinen een generale categorie aangewezen hebben, maar heel specifiek met bedrijfstaklijsten werken, waarbij als er ook maar enige grond voor twijfel is College of Raad een expliciet besluit moeten nemen. Op bv. Oostervaart, wat ook een cat. 5 zone heeft, hoeft dat bijvoorbeeld niet. In alle eerlijkheid, ik twijfel er aan of we de zorg weg kunnen nemen. Dat zal de verdere toekomst uitwijzen. Maar ik durf te beweren dat we het maximale gedaan hebben om aan de begrijpelijke zorgen tegemoet te komen.

Maar er was natuurlijk meer. De woningmarkt. De koopwoningmarkt herstelt zich. De komende maanden worden meer woningen verkocht en meer nieuwe hypotheken afgesloten. Vanaf volgend jaar zullen ook de huizenprijzen weer voorzichtig stijgen. Dat concludeert het onderzoeksinstituut OTB van de TU Delft in de op 30 oktober jl.  verschenen Monitor Koopwoningmarkt. Het OTB verzamelde en analyseerde “vrijwel alle gegevens die er over de Nederlandse woningmarkt bestaan”, zegt hoogleraar volkshuisvesting Peter Boelhouwer van het OTB. Het OTB maakt zich wel grote zorgen over het aanhoudende tekort aan nieuwbouwwoningen. De bouw daarvan is, net als het aantal verleende bouwvergunningen, in elkaar gestort. Werden voor de crisis nog acht- tot tienduizend nieuwe particuliere koopwoningen per kwartaal verkocht, inmiddels is dat niet meer dan zo’n drieduizend. Boelhouwer: “Dat leidt tot een gierend oplopend woningtekort de komende jaren. Slecht voor de economie.”Hij vreest dat de woningprijzen op termijn weer fors zullen oplopen en de wachtlijsten voor sociale huurwoningen langer zullen worden. Dat is een positief en negatief beeld tegelijkertijd wat mij betreft. Positief omdat dat kansen voor onze stad biedt. Qua ligging en prijs/kwaliteitverhouding kunnen we juist van een zich voorzichtig herstellende markt profiteren. Maar als de druk zo oploopt als Boelhouwer verwacht dan is er het risico van een nieuwe bubbel. Maar goed, eerst maar eens kijken of deze werkelijkheid zich (ook) in Lelystad voordoet. Ondertussen bevestigt dat wel de stelling dat we moeten zorgen aantrekkelijk aanbod in kavels en locaties klaar te hebben te houden.

Tenslotte de week lekker afgesloten met het Batavia Blues Festival. Heerlijk genoten van de muziek, en mooi als je zoiets mag openen. En dat kun je dan weer terugzien op http://youtu.be/AQVjOg8D7VA