Door Jop Fackeldey op 13 oktober 2013

mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

CMLexpomunchen

Via Twitter  kwam een mooi spreuk langs: Wacht niet op perfecte omstandigheden om te beginnen. Begin en maak de omstandigheden perfect. Zo moest het deze week ook zijn. Gelukkig. Dat mag ook wel een keer.

Tijdens de beurs Expo Real in Munchen moch ik in een forum zitten, samen met o.a. minister Blok en Wynke Bodewes, de voorzitter van de NEPROM, over investeren in Nederland. We hadden eigenlijk met zijn allen hetzelfde verhaal: het kan nu ! Investeren in het dal van de markt levert de beste kansen op op een goed rendement, zeker als de toekomst er stabiel uitziet. En dat doet die toekomst er – daar ben ik van overtuigd – voor de woningmarkt in ieder geval. Natuurlijk mooi dat wij dat vinden, maar het vond weerklank bij de toehoorders in de zaal, maar ook op onze stand hoorde ik dat geluid vaak terug. Investeerders hebben duidelijk veel interesse in de ontwikkeling van Amsterdam-Lelystad Airport. Daarnaast zien investeerders Lelystad als gunstige plek voor woningbouw. Veel investeerders zien in dat Lelystad, mede door de ontwikkeling van de luchthaven, een aantrekkelijke locatie is voor ruimte vragende bedrijvigheid in de Metropool Regio Amsterdam. We zijn met veel van hen in gesprek geweest over de voortgang van de plannen rondom Amsterdam-Lelystad Airport.

Die lijn zette zich de hele week gelukkig voort. In het Vanenburg bestuurdersoverleg Woningcorporaties hoorde ik aan de verschillende discussietafels het geloof terugkomen. Natuurlijk blijft er zorg over de effecten op betaalbaarheid van de huren die samen hangen met de verhuurdersheffing, dus daar blijven we op letten, maar er zijn vooral ook kansen.

Ook voor onze bedrijfsvestigingen was er goed nieuws. Ik mocht – in de stromende regen, dat dan weer wel – de eerste paals slaan op flevokust voor het bedrijf 3-D metalforming. Ik ben heel trots dat met de bouw van dit nieuwe pand door een innovatief bedrijf als 3D Metal Forming, Flevokust verder doorontwikkeld. Zij geven aan met de bouw dat zij vertrouwen hebben in deze unieke locatie. De ligging en de ruimte die Flevokust biedt is ook uitermate geschikt voor de industriële en logistieke sector. Een perfecte keuze zou ik zeggen. Daarnaast biedt 3D Metal Forming hoogwaardige werkgelegenheid en dat is niet alleen goed nieuws voor de economie van Lelystad, maar ook voor de provincie en zelfs voor de regio. En ik weet zeker dat, met de komst van een innovatief bedrijf als 3D Metal Forming, meerdere bedrijven Lelystad zien als aantrekkelijke vestigingsplaats.

Toch werd al die positiviteit overschaduwd door een verlies. We hebben deze week afscheid moeten nemen van Cor van den Adel. Cor had – en je zag het al afgelopen woensdag in de Flevopost- een enorm groot hart voor ondernemend Lelystad. Een bijzonder mens, een warm mens en een groot ondernemer is niet meer. Voor velen was en is Cor een voorbeeld. Vaak heb ik zelf kunnen profiteren van Cor zijn gevraagde en ongevraagde advies.  Cor was Ridder in de orde van Oranje Nassau en drager van de zilveren erepenning van de gemeente Lelystad. Vanwege zoals dat officieel heet het feit dat hij werkzaamheden verrichtte die voor de samenleving een bijzonder waarde hebben. Welnu, als er 1 Lelystedeling was voor wie dat gold, dan was dat Cor. We hebben veel aan Cor te danken. Of het nu gaat om bedrijven naar de stad te halen, te voorkomen dat ze vertrekken of ze met raad en daad bij te staan. Menig bedrijf had er niet zo florissant bijgestaan zonder het advies van Cor. Daar hadden we nog heel lang van willen profiteren. Dat hadden we Lelystad gegund maar misschien nog wel het meest hadden we dat zijn echtgenote Judy en zijn kinderen en kleinkinderen gegund.

Het heeft niet zo mogen zijn. En dan schieten woorden echt tekort, maar de stad zal zich Cor blijven herinneren als die grijze, wijze en eigenwijze bedrijvendokter die aan de basis heeft gestaan van ons bedrijfsleven.