Door Jop Fackeldey op 21 februari 2016

Grenzeloos

Het was een week waarin we met elkaar weer volop kansen hadden om Lelystad op de kaart te zetten. Het meest letterlijk deden we dat bij het MRA congres: De Grenzeloze Stad. Met meer dan 800 bestuurders werd de hele dag in Haarlem gekeken hoe we elkaar op vele vlakken kunnen versterken. Ik citeer een paar mooie quotes: Voor de MRA liggen er zodoende kansen in Flevoland. In New York zijn er binnen 45 minuten reizen 1,8 miljoen banen beschikbaar. Dat is gewoon van hartje Amsterdam naar Lelystad, of naar Almere. Hier liggen dan ook kansen op het gebied van de vergroting van de woningmarkt. Zo heeft Amsterdam aangegeven niet meer te willen bouwen in het groen, terwijl we in Flevoland juist zeggen dat er ruimte is in het groen om bij ons te bouwen. Daar moeten we gebruik van maken, omdat je zo het beste van twee werelden combineert zolang die toegankelijkheid – het transport- op orde is. ” Maar dat dat niet van zelf gaat werd ook duidelijk:”‘Het MRA is erg Noord-Holland gerelateerd. We hebben nog veel te doen in het bekend maken van de kwaliteiten van de randen of de poorten. De kracht van Batavia, en de Floriade en de rol die Lelystad Airport hierin kan vervullen. Immers, een deel van de toeristen en bezoekers van de Floriade landt op Airport Lelystad. Waar gaan deze mensen slapen?’  ” Kortom, het congres leverde ook voor Flevoland een mooi actielijstje op, nog los van alle goede en nuttige netwerkgesprekken die we voerden.

Dat grenzeloze was overigens ook het onderwerp ween dag eerder. De acquisiteurs, beleidsmensen en bestuurders Economische Ontwikkeling van Almere en Lelystad zijn een dag samen op pad geweest. We hebben bedrijventerreinen bezocht, gesprekken gevoerd en samen nagedacht over onze economische speerpunten komen periode. Want we zullen als we veel bedrijvigheid binnen willen halen meer als één partij op moeten kunnen treden. En het goede nieuws is, dat gebeurt al heel behoorlijk, en op basis van onze gezamenlijke dag kunnen we daar een extra slag aan geven. Gezamenlijke speerpunten, informatie uitwisselen, elkaar opzoeken en gezamenlijk werkgelegenheid voor onze steden realiseren. ik was aangenaam verrast hoed goed en intensief dat op de werkvloer al gebeurt.

Ondertussen gebeurt er dan eigenlijk heel veel meer om ook trots op te zijn. Zo zijn de eerste vluchtelingen ook aan het Zuiderwagenplein ingetrokken en de eerste statushouders hebben hun (tijdelijk) onderdak in hotel Lelystad gevonden. En dan staan er uit onze samenleving meteen allerlei mensen klaar om de helpende hand toe te steken. Hartverwarmend. Als ik dan weer zo’n artikel als “Asielbeleid straalt uit: vluchteling , u moet hier niet zijn” in de Volkskrant van zaterdag jl. lees, dan denk ik wanneer zouden de media nu eens interesse tonen voor al hetgeen in zowel de opvang van vluchtelingen als de begeleiding van vergunninghouders wel goed gaat. Over de Volkskrant gesproken, alweer een week langer gelden schreef Martin Sommer een Column over de omgevingswet onder de titel: De energieke burger is bekaf”. Hij gaat daarin echt voorbij aan de essentie van de omgevingswet vond ik, dus ik schreef een reactie onder de titel: “De Columnist is de burger niet”. Die is helaas niet geplaatst, maar als u hem wel wilt lezen: hier is hij te vinden.

Maar niet getreurd, over de omgevinsgwet blijven we nog wel even bezig…… Over grenzeloos gesproken !