Grote zorgen over ziekenhuis

26 oktober 2018

Het ziekenhuis van Lelystad is failliet, en het is onzeker of er nog wel toekomst is voor een ziekenhuis in Lelystad. Dat is voor de PvdA onacceptabel.

Helaas hebben gemeente en provincie niets te zeggen over een ziekenhuis dat voor onze inwoners letterlijk van levensbelang is. De zorgverzekeraars zijn samen met de minister verantwoordelijk voor continuïteit van zorg in Lelystad en omliggende gemeenten. Een functionerend ziekenhuis in Lelystad is de enige manier waarop dat echt gegarandeerd kan worden.

Fractievoorzitter Emiel van der Herberg: “Banken kunnen in Nederland niet failliet gaan, maar ziekenhuizen blijkbaar wel. De marktwerking in de gezondheidszorg faalt hier opzichtig, en het is enorm zuur dat inwoners en medewerkers in Lelystad daar nu keihard door getroffen worden.”

De gemeente heeft dus nauwelijks invloed op de ziekenhuiszorg. Maar wat we wel kunnen doen, doen we ook. De gemeenteraad gaf woensdagavond in een spoedvergadering een duidelijk signaal af. In het stadhuis is een crisisteam onder aanvoering van burgemeester Adema en wethouder Van Wageningen keihard aan het duwen, trekken, bellen, mailen, netwerken, appen, woordvoeren en lobbyen om een ziekenhuis voor Lelystad te behouden. Wij staan in contact met onze kamerleden, en andere politieke partijen doen dat ook. De PvdA in de Tweede Kamer steunde gisteren ook de oproep voor een spoeddebat, maar dat gaat er desondanks niet komen.

We zitten helaas niet aan het roer, maar we duwen wel mee, zo hard als we kunnen. Intussen wensen we heel veel sterkte aan de mensen die het hardst getroffen zijn door dit absurde drama.