2 juli 2017

Joplog: Je kop erbij houden

Er gebeurt veel in Lelystad. En dan moet je – zeker zo vlak voor de vakantie – je kop erbij houden. Dat er veel gebeurt konden we goed laten zien tijdens de persborrel op dinsdag. Die hielden we op een bijzondere plek: de zendmast aan de kust. Van daaruit was prima te zien welke ontwikkelingen er in onze stad gaande zijn. En dat is veel. Bovendien kon je goed zien dat het Lelystadse hoofd dankzij de Oldtimerdag weer in een k(l)eurig blauw meer terecht was gekomen…

Waar je ook je kop goed bij moet houden is bij de Luchthaven. Want alhoewel er goed nieuws is, staan de kranten vol met van alles. Eerst maar eens de feiten. De minister heeft de Kamer in een brief geïnformeerd dat de aansluiting op de hogere routes mogelijk is. In bijgaande factsheet zet het ministerie dat overzichtelijk op een rijtje. Je zou zeggen, goed nieuws ! Tegelijkertijd laat de brief ook zien dat die inpassing wel gepaard gaat met beperkingen, voor Lelystad maar ook elders. In dat opzicht begrijp ik heel goed de opwinding die er ontstaat rond Teuge of bijvoorbeeld Overijssel. Het laat eens temeer zien hoe ingewikkeld ons luchtruim in elkaar zit en hoe hard het nodig is dat het Nederlandse Luchtruim herzien wordt. Laten we ons daar met zijn allen sterk voor maken ! Maar de kern is en blijft: opening per 1 april 2019 is nog steeds haalbaar ! Ondertussen gaan we gewoon verder. Niet alleen met de feitelijke aanleg, maar ook om de “zachte randvoorwaarden”concreet in te vullen. Een van de activiteiten die we deze week in dat kader afgerond hebben is de oprichting van het luchthavenfonds. Samen met Lelystad Airport en de provincie Flevoland hebben we het Luchthavenfonds opgericht. De partijen storten samen 1,85 miljoen euro in het fonds voor de komende 3 jaar. Doel van het Luchthavenfonds is het stimuleren van duurzaamheid, leefbaarheid en economische  ontwikkeling op en rond de luchthaven.

We dragen met behulp van het fonds graag bij aan de leefbaarheid voor de omwonenden. Met de plaatsing van een eerste geluidmeetsysteem bij de nabij wonende agrariërs monitoren we de frequentie en de mate waarin geluid als gevolg van vliegtuigbewegingen optreedt. En in hoeverre dit als hinder wordt beleefd. Met het systeem kunnen we de veroorzaker van geluidhinder achterhalen en zo nodig op aanspreken. Iedereen, zowel particulier als organisaties, kan een project indienen bij een van de in het Luchthavenfonds deelnemende partners, zolang dit voldoet aan de voorwaarden. Het moet gaan om een samenwerkingsproject dat het belang van één partij overstijgt en er mogen geen andere financiële middelen beschikbaar zijn. Meer informatie over het Luchthavenfonds is te vinden op www.uitbreidinglelystadairport.nl/projecten/luchthavenfonds  De bijdrage van gemeente Lelystad aan het fonds is opgenomen in de onlangs vastgestelde Kadernota 2018. In het najaar, bij het vaststellen van de begroting, neemt de gemeenteraad van Lelystad een definitief besluit over de Lelystadse bijdrage.

Niet alleen de luchthaven vraagt veel aandacht. Ook voor wonen moeten we kop erbij houden. Zo zijn we landelijk nog steeds druk in de weer om stappen te kunnen zetten in het versterken van de positie van kwetsbare wijken. Afgelopen week kwam het tweede deel van het onderzoek uit getiteld: aan de slag met kwetsbare wijken.  Steden anticiperen in hun aanpak van wijken meer en meer op de nieuwe realiteit; de aanpak is kleinschalig, met fors minder overheidsmiddelen, dichtbij de leefwereld van de burger en waar mogelijk in samenspraak of interactie met die burger. Dat blijkt uit het rapport  ‘Aan de slag in kwetsbare wijken’ waarin Platform31 een overzicht biedt van aanpakken en initiatieven van steden om hun wijken vitaal te maken en te houden. Het rapport is een vervolg op het onderzoek Kwetsbare wijken in beeld  waarin Platform31 eerder dit jaar de leefbaarheid onderzocht  in ruim 130 wijken die afgelopen decennia als kwetsbaar of problematisch zijn bestempeld. Daaruit bleek dat de leefbaarheid in een aantal wijken afneemt, maar ook dat door nu ingrijpen het tij nog gekeerd kan worden.

We zien dat steden zoals Lelystad hard werken aan de leefbaarheid in hun wijken. Daarvoor blijven investeringen noodzakelijk. Dat betekent niet automatisch extra geld, maar wel nadenken over het maken van slimme combinaties, ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de middelen die beschikbaar komen voor het stimuleren van de bouw van middeldure huurwoningen, investeringen in gebiedstransformaties of middelen voor de klimaatadaptatie. Daarnaast liggen er ook goede combinatiemogelijkheden met de inzet op het vlak van preventie en gezondheid, mede om de zorg betaalbaar te houden. In de komende periode gaan we kijken hoe we slimme combinaties voor onze steden kunnen maken. De huidige realiteit vraagt bovendien niet meer om dichtgetimmerde wijkontwikkelingsplannen, maar om flexibiliteit, samenwerking in wisselende coalities en ruimte voor initiatieven van burgers, woningcorporaties en andere partijen in de wijk, waaronder ook de maatschappelijke instellingen. Gezamenlijk complexe problemen oplossen door het slim combineren van elkaars inzet – dat is de uitdaging.

En zo was er veel meer het vermelden waard, de – zeer terechte – stadhuispenning voor Andries Greiner, de opening van de bedrijfshal van Certion of ons eigen festival van het geld.  Ondanks het weer een mooie activiteit, waarbij we met best een grote groep burgers in gesprek waren over de kansen en uitdagingen van onze stad. Onder het motto: geld moet rollen..

Dat is de goede volgorde geld moet rollen en de kop erbij houden. Voordat het verkeerde gaat rollen…..