Joplog: Soms zit het mee… en dat is mooi

Door Jop Fackeldey op 12 november 2017

Als je naar de media kijkt lijkt het wel of we in Lelystad alleen met de luchthaven bezig zijn. Nu geef ik onmiddellijk toe dat die een behoorlijk beslag legt op de agenda, maar er is nog zoveel meer. Eerst maar even de luchthaven. Het was een week vol nieuws, maar gelukkig ontstaat inmiddels een gemengder beeld. Ook in Gelderland en Overijssel, net als in Flevoland zijn er meer mensen voor dan tegen de luchthaven. Dat bleek uit een onderzoek dat de Stentor heeft laten doen. De Stentor heeft dit weekend trouwens een goede en brede bijlage gemaakt waarin voor- en tegenstanders aan het woord komen en de feiten op een rijtje gezet worden. Ik mocht er ook in figureren. Hier vindt u de bijlage. Afgelopen zaterdag kwamen die geluiden ook samen. Samen met Lelystad Airport en de Provincie Flevoland organiseerden we een informatiemarkt. Die trok zo’n 1.500 bezoekers. Van 10.00 tot 16.00 heb ik veel mensen gesproken. Zo’n 98% was positief. Dat is ook wel weer eens lekker om mee te maken.

Tegelijkertijd werd er door zo’n 250 tegenstanders gedemonstreerd. Een klein deel van hen bezocht aansluitend nog de beurs om zich te laten informeren. Die demonstratie verliep prima. De sfeer was goed en het is belangrijk in onze democratie dat alle opvattingen ruimte krijgen. In een nagesprek met een aantal demonstranten en een aantal gesprekjes op het terreein proef je ook wel echt de zorg; niet zozeer tegen Lelystad gericht maar tegen het laagvliegen. Soms gebaseerd op desinformatie, soms gebaseerd op een stellige overtuiging dat er minder gevlogen moet worden en vaak ook gebaseerd op oprechte zorg. Ik hoop dat we met zijn allen goed in gesprek kunnen blijven en waar dat kan zorgen weg kunnen nemen.

Maar er was natuurlijk veel meer. Bijvoorbeeld de eerste termijn van onze laatste begroting. Merendeel goede verhalen en nuttige debatjes. Zo zit er bij de Raad een oprechte zorg rond de omvang van de inhuur. Die snap ik inhoudelijk en die is wat mij betreft ook terecht. Maar om daar voordat we als College en Raad een goed gesprek over gevoerd hebben alvast een voordeel in te boeken…het is een lastige technische discussie, maar het kan technisch niet en ik maak me vooral zorgen over de effecten. Op de organisatie is de afgelopen jaren bijna 8,5 miljoen bezuinigd zonder dat het takenpakket ingekrompen is. Daarmee is de grens van wat we aankunnen wel bereikt. Ik hoop dat we in de tweede termijn met de Raad daarover een goed gesprek kunnen hebben.

We kunnen merken dat de economie aantrekt. In mijn agenda staat tegenwoordig iedere week wel gesprekken met serieuze klanten die we rondleiden door Lelystad, langs het vliegveld of ontvangen in de VIP-ruimte bij Batavia stad. Ook deze week weer. Mooi om te merken dat Lelystad steeds beter gevonden wordt. Eat ook leuk blijft zijn de bedrijfsbezoeken. Zo ging ik kijken bij het pas geopende Grand Cafe Hemmingway, die er in geslaagd is om an de kust het voormalige Dijkhuisje in een heel andere sfeer om te toveren. Het klopt, het uitzicht wordt maximaal gebruikt en ze hebben een leuke en betaalbare kaart. Of bijvoorbeeld het bedrijfsbezoek aan Uzem, Flexible foams. Ik was onder de indruk van de mogelijkheden, de techniek en het enthousiasme. Binnenkort te vinden in de Flevopost in de serie made in Lelystad.

Update 20 november 2017. Onlangs is deze website overgezet naar een nieuw systeem. Helaas was het daarbij niet mogelijk de reacties bij dit bericht mee te kopiëren. Gelukkig hebben we wel de foto nog.