Door Jop Fackeldey op 6 oktober 2013

mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

Transities, participatie het zijn de nieuwe toverwoorden. Maar wat is nieuw. De verandering is voortdurend. Doe wat je altijd deed en je zult krijgen wat je altijd kreeg zal ik maar zeggen. En we willen wat anders. We “moeten’ ook wat aders willen. Want de wereld om ons heen verandert is hoog tempo. En dat vraagt om een antwoord. Dat is denk ik de belangrijkste reden om ons verkiezingsprogramma “Transities voor Lelystad”te noemen. We beginnen al met ook dat anders te doen: we stellen dat programma ter discussie voordat we het vaststellen. Kijk even op https://lelystad.pvda.nl/2013/09/27/praat-mee-over-het-verkiezingsprogramma/  Voor een eerste blik in het programma, en kom er op  9 oktober om 20 uur in Atolplaza met ons over meepraten.

Veel transities gaan over wat we in het jargon noemen het sociale domein. En natuurlijk zijn de veranderingen in de jeugdzorg, bij alles wat met werk te maken heeft (de participatiewet) en met de zorg in zijn algemeen groot. Maar een heel andere transitie – die al lang aan de gang is – is de transitie in het ge- en verbruik van onze grondstoffen. Ik werd gewezen op de indrukwekkende film “In transition” daarover op youtube:

Zeker de moeite waard om te kijken. Het doet mij realiseren dat we zelf al heel veel kunnen bijdargen aan die transitie. In dat opzicht steekt het ook wel dat het principe van afval naar grondstof nog nauwelijks ondersteund lijkt te worden als het bv. Om de Flevokust gaat. Want één van de elementen is toch het weer opnieuw toepassen van gereinigde bodemassen, dus voorkomen dat we nieuwe grondstoffen voor dit type toepassingen nodig hebben.

In transitie- opzicht is het initiatief Flevomarkt http://www.retail-consultant.nl/wp-content/uploads/Flyer-Flevo-Markt.pdf

Een fantastisch initiatief. We zijn al een tijd serieus in gesprek met deze partijen, voor het eind van het jaar hopen we een definitief go te kunnen geven op deze aanstaande transitie van de waag. Daarmee zetten we een belangrijke stap in het verder revitaliseren van ons stadshart. Een van de vele stappen overigens die afgelopen week gezet werden. Ik was blij met het initiatief van de PvdA fractie om vanaf 1 december de koopavonden niet meer betaald te parkeren, en ook de reserveing voor middelen groot onderhoud zijn van belang om in het stadshart te investeren. Zelf was ik ook blij met ons fietsplan. Samen met collega-wethouder Wout Jansen hebben we afgelopen maanden hard gewerkt om snel na het vaststellen van het masterplan stadshart het fietsplan besluitrijp te kunnen maken. Het is vind ik een goed en betaalbaar plan geworden. We gaan extra fietsenstallingen op logische punten aanleggen, en als dat gebeurd is dan gaan we voor dat deel het fietsen verbieden en uiteraard daar ook op handhaven. Helaas is de focus de afgelopen dagen vooral op dat handhaven te komen liggen. En dat is jammer, dat is slechts een sluitstuk van een integraal plan dat denk ik echt een verbetering voor ons stadshart met zich mee gaat brengen.

De laatste transitie is die in de woningbouw. Ook daar zijn stappen gezet. Positieve geleuiden – ook in lelystad – van de afgelopen open huizenroute. En goed nieuws van het landelijk front: het Aedes congres heeft ingestemd met het akkoord dat Marc Calon met het kabinet sloot. Ik ben daar blij mee. Niemand zit te wachten op de verhuurdersheffing, maar als je voor de looptijd van dit kebinet je bij die politieke realiteit neerlegt en in ruil daarvoor naast eindelijk een basis voor overleg met het kebinet op tal van andere punten meer ruimte krijgt, dan is dat goed nieuws. Dat mocht ik ook afgelopen maandag in een Forum met minster Blok uitleggen. Dat forum ging overigens over een nieuwe manier van stedelijke vernieuwing: Stedelijke Vernieuwing p uitnodiging. In het hart van de transities: iedereen zijn eigen rol en meer verantwoordelijkheid voor de samenleving zelf. Met diezelfde minister mag ik overigen in Munchen deelnemen aan een Forum over investeringskansen in Nederland. Ik zie er naar uit. En over routes gesproken: heeft U ook dit weekend zo genoten van de Atelierroute. Ik wel. Laten we dat dus voorlopig maar niet veranderen…